![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Vad man tycker om för färg
Jag har en fundering. När jag och min syster var små inredde våra föräldrar mitt rum i rött och min systers rum i blått. Jag fick röda saker och hon fick blåa. Nu som vuxna väljer jag röda saker och hon blåa. Har våra färgval nu något samband med "indoktrineringen" från barndomen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Spännande fråga som är lite klurig. Kanske hade dina föräldrar bustur som valde just de färger som ni själva skulle ha valt om ni valt själva.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tycker mycket om blått, lila och ceris. Har gjort det sedan barndomen. Avskyr rött o gult, i allafall när det gäller kläder. Fick gjort en färganalys för ca 15 år sedan där det konstaterades att jag pasar bäst i mina favoritfärger. Ska undvika alla färger som går i brunt beige och gult. samt rött. Ibland undrar jag om jag redan som liten hade på känn vilka färger som skulle passa mig bäst.(Man jämför då med hudtyp, hårfärg och ögonfärg).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tror nog att man kan påverkas och präglas på vissa saker från barnsben. Så en viss betydelse har det nog i de färgval ni gör idag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag gjorde också en färganalys för knappt 15 år sedan. Det var faktiskt min dåvarande pojkvän som pushade för han var väldigt intresserad av vilka färger som passade vem. Jag fick då bekräftat vilka färger jag ska ha. Beige, gul och "dimmiga" jordfärger går bort här. Rött som drar mot blått är OK men inte rött som drar mot gult. Färganalysen var en riktig kick eftersom jag fick klart för mig att jag kunde lita på min magkänsla.
Plastpryttlar, smågrejer och sånt blir nästan alltid röda men det beror då inte på färganalysen utan på något annat. Jag tycker att det vore intressant att veta vad men det kommer jag aldrig att få reda på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag tror som Delfintua:att det finns viss betydelse... Själv tycker jag mycket om rosa (milt rosa, typ gammelrosa) och det tror jag beror på att jag som liten inte passade i rosa ( och därför inte hade rosa kläder), enligt min mamma... Varför? Jo, jag har rött hår... kopparrött... Själv tycker jag att jag passar i den färgen rätt bra...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.