Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2009-03-09, 08:16   #1
larras0820 larras0820 är inte uppkopplad

Question Quilta eller inte quilta lapptäcket

Jag har precis sytt mitt första lapptäcke, en present till en liten bebis. Jag är så osäker på om jag ska quilta det eller inte och hur jag då ska göra det på bästa sätt. Antar att jag måste sy på ett kantband också. Dela med er av era åsikter!

Bilden hittar ni här:

eller i mitt galleri

Senast redigerad av larras0820 den 2009-03-09 klockan 08:33. Anledning: lagt upp bilder i galleriet
larras0820 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 10:37   #2
Bitte Bitte är inte uppkopplad

Hej,

Vitsen med att quilta är att täcket blir hållbarare och så är det snyggt också. Man behöver intre krångla till det utan göra några raka eller lite krokiga sömmar. Titta gärna i mitt album där finns det babytäcken med lite olika varianer av quiltning. Ska man följa rutmönstret är det alltid lättare att sy brevid sömmen än att försöka sy i "diket".
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 10:44   #3
Rae Rae är inte uppkopplad

En jätte fin täcke. För att hålla alla lager på plats är det bra att fäst igenom alla lager på något sätt. Lättast är att knyta. Annars ser den ut som om man skulle kunna göra det som kallas "stitch-in-the-ditch". Man quiltar helt enkelt i fåren som bildats när du har sytt ihop tygerna. Man kan också quilta (med stitch-in-the-ditch) bara runt enstaka rutor...det ser kul ut på baksidan. Låna en bas quilt bok ifrån biblioteket så hittar du säkert bra instruktioner.
Lycka till1
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 15:09   #4
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Jättehärliga färger.
Har du sytt på baktyget? Om inte kan du quilta olika mönster eller figurer i rutorna. Annars så är det nog bästa att som Rae säger "stitch-in-the-ditch" (sy i diket).

En bård runt bör du nog ha tycker jag.

Ett jättefint täcke är det i vilket fall.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 17:26   #5
casu casu är inte uppkopplad

Fint täcke!
Jag tycker absolut att du ska kvilta det,det håller formen bättre då och blir snyggare tycker jag. Håller med om övrigas tips på kviltning, du skulle även kunna sy med en mönstersöm t ex små hjärtan snett över rutorna om du har någon sådan söm på din maskin.
Lycka till!
casu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 17:28   #6
larras0820 larras0820 är inte uppkopplad

Smile

Tack snälla för alla svar. Jag ska iväg till Tygaffärn och köpa en symaskinsfot som funkar för kviltning (jag antar att det inte går med standardfoten?) och ett kantband så gör jag ett försök. Antingen ramar jag in några rutor här och där eller så "kör jag i diket" längst de rosa ränderna.
larras0820 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 17:33   #7
casu casu är inte uppkopplad

Hej igen!
Det går bra att kvilta med standardfoten, du behöver inte köpa en extra pressarfot, men kviltfoten är bra eftersom den till vissa maskiner är genomskinlig, vilket gör det lättare att se hur man kviltar.Jag skulle prova med en vanliga först.
Cathrin
casu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 21:41   #8
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad

Citat:
larras0820 skrev: Visa inlägg
Tack snälla för alla svar. Jag ska iväg till Tygaffärn och köpa en symaskinsfot som funkar för kviltning (jag antar att det inte går med standardfoten?) och ett kantband så gör jag ett försök. Antingen ramar jag in några rutor här och där eller så "kör jag i diket" längst de rosa ränderna.

Är det en frihandskviltningsfot du tänker på? Eller är det en övermatare?
Frihandskviltningsfoten är som en pinne med fjäder på och den använder man när man vill göra snirklar (typ) och då sänker man matartänderna och för kvilten som man vill ha mönstret.
Övermataren är mera som en vanlig fot med en "puckel" bakom foten.Den hjälper till att föra lagren med tyg så man inte får bubblor och att kvilten drar sig.

Frihandskviltningsfoten brukar man inte använda om man är nybörjare, satsa istället på en övermatare.

Såg att du hade köpt snedslå också, tänk på att det går åt mer än vanligt på bredden. När man har 2 lager tyg och vadd så kanske den inte räcker. Har du möjlighet att prova på en spillbit innan du kviltar der riktiga täcket?
Annars kan man göra snedslå själv, som är bredare...

Lycka till!
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
lapptäcke, quilta

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.