![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Inför förtvätten
Innan ni förtvättar tyg som fransar sig, hur gör ni exakt med ändorna? Typ av söm? Syr ni fast ändarna i varandra för att minska risken för att tyget tvinnar sig alltför mycket och dessutom kommer undan med en söm? Sprättar ni efteråt eller helt sonika klipper bort? Osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
jag overlockar bara kanterna. Man kan ju sicksacka också
Jag overlockar tyget enkelt inte dubbelt |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om det är bomullstyg så klipper jag bara av en "trekant" i hörnet, det brukar räcka bra. Det är ju så himla tråkigt att sitta och sick-sacka en massa tyg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om jag tror att det ska fransa sig overlockar jag. Alltid enkelt tyg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om man vill vara riktigt noga bla på linnetyger och linne/bomull eller ren bomull så gör jag enligt ovanstående overlockar eller zickzackar sedan lägger jag tycket i blöt en stund så undviker man att få tvättränder på tygerna. Sedan tvättar jag tycket i maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Overlockar om jag misstänker att det fransar. /M
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
jag sicksackar på min snabba maskin (hurra för mekanisk gammal räcer-maskin). Men om jag haft overlock så skulle jag nog kört med den.
![]() Men vissa trikåtyger behöver inte det. Om det inte är extremt stora maskor att de går upp. Jag har aldrig vågat med att nöja med klippa i kanten. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:26.