![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Hej!
Jag är på jakt efter en ny symaskin, men vet inte hur mycket pengar det är rimligt att lägga på den. Jag syr både saker (ex. penselfodral och gardiner) och kläder (festklänningar till vänner, historiska och moderna vardagskläder). I flera år har jag suktat efter en symaskin med brodyrfunktion, eftersom jag gärna skulle designa egna mönster till de festligare kläderna. De maskiner som man kan föra över egna mönster till via USB-minne, är de bra även till nyttosömmar,som exempelvis vid gardinsömnad? Och finns det någon med så bra kvalitet att den skulle hålla i många år? Jag ger mig förmodligen in i fem års intensiva studier till hösten och vill att maskinen ska vara i gott skick när jag är klar. Vilken symaskin skulle ni rekommendera mig och hur mycket pengar bör jag lägga? Borde jag kanske strunta i broderifunktionen, eftersom jag ändå inte jobbar som professionell sömmerska? Vad bör jag då i stället sikta in mig på? /Susanna, som vill vara väl förberedd när hon möter sluga, affärsmässiga symaskinsförsäljare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Varför inte satsa på 2 maskiner! En ren brodermaskin och "en vanlig"
Då kan du både sy och brodera samtidigt. Janome har starka och bra maskiner, i alla prisklasser. Både kombinerade sy och brodermaskiner och även en som endast broderar Janome 350E |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag är en som också suktar.. efter att jag har sett vad som går att göra här på sysidan. Men jag tycker att det är mycket pengar, jag har inte sett en vettig broderimaskin under 7000 och jag vet inte hur mycket jag skulle använda den.
Får hoppas att jag vinner på triss |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
En ny brodermaskin under 7000,- kan nog bli svårt att hitta, möjligtvis om någon handlare har en Janome 300E kvar
Men det ska finnas en Janome 200E har jag för mig. Men hur stor broderyta det är på den http://www.pastellen.se/ här finns lite priser http://www.janome.se/?CatID=1188 På Blocket går det säkert att hitta en beg maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag kan tänka mig att betala en bit över 10 000 kr, om jag bara vet att symaskinen är värd det och att den faktiskt kommer fungera en bra tid framöver, helst tiotals år, som de gamla robusta varianterna. Det som skrämmer mig med de kombinerade sy och brodermaskinerna är att de rymmer så mycket teknik och min erfarenhet av högteknologiska ting är att de inte fungerar tillfredställande i mer än ett år. Som student kommer jag nog inte ha råd med dyra reparationer. Men det kanske bara handlar om skötsel...
Eftersom jag antagligen kommer flytta en del framöver vill jag helst samla på mig så få ömtåliga saker som möjligt, så jag har hellre en dyr symaskin än två. Finns det någon speciell modell ni kan tipsa om? Och får man med alla nödvändiga delar i köpet, eller måste man köpa till massor efter hand? Är Janome ett märke som alla kan rekommendera? /Susanna |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Innan du köper maskin så kolla in vad du får för pengarna via denna länken
http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/ Det är många här på sidan som köpt sina maskiner där. Man får mycket för pengarna. Det är så billigt att du till och med, om det skulle behövas, har råd att skicka den till England för reparation. Jag vet inte vilka som köpt med de är mer än nöjda med sina köp. Vänliga hälsningar Annette |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49.