![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Köper vi inte svenskt längre
En sak jag funderat på en tid när jag läst här i forumet. Det är symönster och stick/virk mönster på engelska. Varför kan man inte köpa på sitt eget modersmål så man begriper? Finns dom inte att tillgå eller? Att som lite mer avancerad hantverkare ge sig på främmande språk kan jag förstå. Men som relativt nybörjare så förstår jag det inte. Det tar väl lite udden av att lyckas med projektet att inte förstå. Eller är det tvärtom att det är en stor utmaning?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Personligen känner jag att det är en fråga om tillgång.
Jag tycker det finns mindre och mindre svenska mönster att få tag på. Även svenska sajter har mönster på engelska numera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Är det inte läge då att vi trycker på dom så vi får tillbaka vårt språk? Inte för jag har något mot engelska språket men vi bor ju ändå i Sverige och har vårt eget språk. Personligen skulle jag aldrig köpa ett obegripligt mönster på engelska. Never! där går gränsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kan inte annat än säga att inte heller jag tycker det finns så många mönster på svenska att tillgå. Inte när det gäller lösa mönster i alla fall. Hittar man en modell man gillar så köper man mönstret oavsett språk det är skrivet på är en annan gissning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
Jag personligen tycker att det känns mycket trevligare att kunna välja på hela världens utbud istället för bara lilla Sveriges. Allt jag önskar är jag kunde flera språk så jag inte var begränsad till bara svenska, engelska och finska när jag letar sömnadsrelaterade hemsidor och böcker.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Och är man ute efter gratismönster blir utbudet dessutom ännu större på engelska. Svenska är ett litet språk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Dessutom, om man letar efter till exempel simplicity- eller new look-mönster på nätet och hittar ett så får man hålla tummarna hårt och hoppas att det är ett mönster som överhuvud taget ges ut i Sverige. Har varit med om att hitta det perfekta mönstret på nätet och sedan leta mig blå efter det i tyghandlarens mönsterböcker... och självklart visade det sig att det inte gavs ut i Sverige. När jag sedan upptäckte att jag kunde köpa mönstret från USA för mindre än halva priset (inklusive frakt och sånt) gentemot vad min lokala tyghandlare tar, så var inte valet så svårt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:02.