![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Lacktyg
Jag undrar hur man sut i lacktyg och om det är svårt, jag har köppt en klänning som är för stor i axelbanden så den behöver sys om, jag undrar lite om vad man ska ha för storlek på styngn och vilken sorts tråd och liknande.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det verkar finnas många olika kvaliteér av lacktyger, en del är lätta att sy i, andra inte... Problem jag har haft är att det blir rynkigt, och att man inte heller kan pressa ordentligt eftersom tyget smälter..
Om hålen efter symaskinens nål inte går "igen" om du sprättat eller så, så gäller det ju verkligen att sy rätt första gången, och isåfall skulle jag nog dessutom använda en längre stygnlängd, kanske 3 eller 3,5 - annars är risken att man perforerar sömmen så att den river av tyget (som en biljett...). Om det är trögt att få tyget att glida i symaskinen kan man pröva med en teflonpressarfot eller lägga mönsterpapper både under och över det man ska sy (vilka man sedan drar bort) |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.