Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-06, 11:24   #1
snarret snarret är inte uppkopplad

stickstorlek

Jag fnular lite på att sticka ett par vantar, typ dessa: http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=58&lang=se
Men, där ska man ha stlk 8 och 9 på stickorna, men jag har inga såna, och såhär i julklappstider känns det inte som den nödvändigaste grejen att lägga pengar på.
Kan man typ översätta beskrivningen till stlk 4 istället? Eller blir det helt konstigt?
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 11:34   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Anledningen att man ska ha tjocka stickor här är att man har ett tjockt garn här.

Jag anar att det är själva hålet på tummen som gör det lättare att pilla på mobilen du är ute efter.

Gör då så här att du tar ett vanligt vantmönster som passar till ett garn som passar till de stickor du har. Och så stickar du enligt det. Men du lägger till hålet på tummen. Och då inspireras du av den här beskrivningen.

Låt ditt hål vara proportionerligt stort. Här hade de 8m runt tummen och hålet var över 3m. 3/8 av maskorna på tummen används alltså till hålet.
Ta din tummes maskantal och gångra med 3/8 så får du hur många maskor som är lämpligt för hålet med ditt garn.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 11:44   #3

Ah, listigt
Var hittar man ett vantmönster som passar till #4-stickor då? Och hur vet man vilket garn som passar till det?
Gammal 2008-11-06, 12:12   #4

Och förresten, hur blir det om man stickar tjockt garn med tunna stickor?
Gammal 2008-11-06, 12:23   #5

Citat:
snarret skrev: Visa inlägg
Och förresten, hur blir det om man stickar tjockt garn med tunna stickor?
Det blir stabbigare.
Man böjer ju garnet runt stickorna när man stickar. Har man tjocka stickor blir det stora öglor, har man tunna blir det mindre.
Har man riktigt tunna stickor ryms inte ett tjockt garn i öglan när man gör nästa varv.

Du får ta ett garn nån gång och sticka en provlapp (ca 20-30maskor) med några cm med varje stickstorlek du har.
Gammal 2008-11-06, 12:31   #6

Åh, tack!
Gammal 2008-11-06, 12:12   #7

Jag gick in på garnstudios sida, mönster. ute i kanten sökte jag på vantar och masktäthet 20 (för att ta en siffra) och fick fram ett par vantar som stickas på nr 4.
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=16&lang=se
(Vantarna är i slutet av beskrivningen.)

Du kan även kolla på banderollen på ett garnnystan, där brukar det stå vilken stickstorlek som rekommenderas.
Det kan vara liiite vanskligt, för jag tror att jag skulle använda smalare stickor om jag använde ett garn för vantar än om jag skulle sticka en tröja. Och vilket ändamål har de tänkt när de skrivit på banderollen?

Raggigarnen brukar jag sticka sockor av med 4: or. Så ett garn i den tjockleken ungefär.

Senast redigerad av Cessi den 2008-11-06 klockan 12:23.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:41.