Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-09, 11:28   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Humlor, hur övervintrar samhället?

Nån som har koll på hur många av humlorna som övervintrar? Vet att getingens drottning lever vidare och dom andra dör men hur gör humlor?

Undrar för jag har ett humlebo i foten på systugan som jag tänkte plugga igen. Vill ju inte stänga in dom så dom dör inne i sockeln. Men om bara drottningen överlever kanske man kan sätta en bitömmare så dom kan flyga ut men inte tillbaka igen. Har ni tips så tar jag tacksamt emot dom.
Humlorna har nu bott i samma håla under mina två år jag haft stugan.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-09, 16:28   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Klippt från wikipedia:
"De sociala humlornas samhällen är ettåriga. Den övervintrande, befruktade honan bygger på våren ett bo, som ofta utgörs av ett övergivet mus- eller sorkbo, men som, beroende på art, kan anläggas på många olika platser. Honan fodrar ofta boet med gräs eller mossa. I detta bygger hon en stor vaxcell, där hon lägger sina ägg tillsammans med nektarblandat pollen som föda åt larverna. Denna första generation humlor, är alla arbetare (befruktningsodugliga honor) som i fortsättningen tar hand om de ägg drottningen lägger. På sensommaren kläcks även hanar och nya drottningar. "
vill du läsa mer om humlor så finns det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Humla
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 10:36   #3
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad

Jaså, det är så dom gör.
Nu fick jag också lära mig nåt nytt idag.

Kan samtidigt erkänna att jag var lite elak här för nån vecka sen.
Vi var ute vid vårt nyköpta hus som vi håller på att renovera. Jag stod ute på gården och grejade när nånting (som kändes stort som ett flygplan) surrade förbi örat på mej. Och var det inte en getingdrottning! (tror iaf att det var en geting, den var inte luddig å så).

Usch vad stor och äcklig hon var! Men på nåt sätt är dom ju rätt häftiga också. Men jag ville helst inte ha henne i örat, för 17 vilken gadd hon hade!
Såg ju att hon var ute och sökte bo. Ropade på sambon så han skulle på komma och titta på henne.
Sen var vi elaka och slog ihjäl henne
Eftersom vinden på huset är oinredd och oisolerad så misstänkte vi att hon väldigt gärna hade byggt bo på vår vind. Speciellt eftersom vi hittat ett gammalt bo där.
Då hade ju boet ändå blivit förstört när vi isolerar, eller så hade hon fått en massa läskiga getingbebisar som kanske stuckit mej. Och eftersom jag misstänker att jag är allergisk mot geting- och bistick så var det hon eller jag.

Men magnfik var hon, fast hon var lite äcklig och scary :P
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 12:12   #4
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Jag är också allergisk mot getingar, så här är de inte välkomna. Jag brukar försöka fösa ut dem genom samma fönster som de kom in, men det är ju inte alltid de tycker likadant... Men envisas de så sprayar jag hårspray på dem (så de inte kan fara runt så mycket), och så blir det en dask med tidningen.
Jag älskar djur i alla storlekar, och räddar gärna skalbaggar som har hamnat på rygg, men ska jag välja mellan att slå ihjäl en insekt eller bli sjuk så vet jag nog vad jag väljer...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 13:41   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Det var nog en bålgeting du hade omkring dig. Första gången jag såg en höll jag på att dåna av. Så in i h.....e äcklig och stor, lät dessutom som en helikopter. Till saken hör att jag har getingfobi så brått blev det därifrån. Gubben min slog ihjäl den och den mätte 4 cm och var grov som min tumme
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.