![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Hjälp med bubblig kant
Jag syr en midsommarklänning till mig, och den är nästan klar förutom lite fållning. Men nederdelen på klänningen är väldigt vid och det är inte överdelen, så när jag skulle sy ihop dom två delarna så drog jag ut midjeresåren väldigt mkt vilken resulterade i detta (se bild nedan).
Jag vill veta om detta går att rädda på något sätt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vilken fin klänning du sytt, ser skön ut.
Någon gång då jag haft samma problem, så har jag klippt mudden snett, så att den varit smalare upptill och bredare ner till. Jag vet inte om det passar på den här modellen. Ett annat förslag är att fördela om "rynkorna" eller minska vidden upptill på kjoldelen. Lycka till och en trevlig midsommar |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har ingen aning om det hjälper, men om du syr en rynktråd i kjoldelen innan du syr den på midjemudden med overlocken och sen drar bort rynktråden så borde ju elasticiteten finnas kvar...
Men som sagt... jag har ingen aning om det hjälper mot bubblet... Kanske någon annan har en bättre idé... //Anna-Karin |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Är det samma material i båda tygerna?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Japp, samma material i båda tygerna. Problemet är att jag vill inte behöva ta upp sömmen och göra om, för den är i kortaste laget som det är. Och skall sy om sömmen så är risken att den blir alldeles för kort
![]() Men man kanske skulle kunna sy en tvillingsöm runt om så att det lägger sig lite, vad tror ni? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag tror inte en tvillingsöm hjälper tyvärr. Du får nog stå ut med bubbligheten. Att sträcka ett tyg och inte det andra brukar aldrig vara en bra idé. Du skulle nog sytt en rynksöm i underdelen så du fick samma vidd på tygerna.
Jag kan ha fel. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.