![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Djurvänligt garn av merinoull?
Är det någon som vet hur man går tillväga om vill köpa garna av merinoull som tillkommit på ett ok sätt? Är vissa länder ok att köpa ifrån, finns det säljare som endast har "schyst garn" eller är det total bojkott som gäller om man är mot metoderna?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag tror alla uppköpare har lärt sig att ta reda på varifrån ullen kommer.
Nya Zeeland är tydligen okej vad jag hört. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja, det är inte helt lätta frågor du ställer. Det finns ju stort sett aldrig några garantier för att fåren skötts på ett bra sätt. Bara för att de inte utätts för mulesing är det ju inte säkert att de inte utsätts för något annat otrevligt.
Men mulesing som varit debatt om på sistone förekommer framför allt i Australien. Jag har hört att det numer är olagligt i Nya Zeeland, men är inte helt hundra på det. Merinofår i Sydamerika och Europa utsätts inte för mulesing eftersom den typ av skadedjur som man försöker skydda djuren mot (blålarver) inte förekommer i Sydamerika eller Europa. Marks&kattens Ecoull är tex från Europa, och ska vara okej. Det finns även garner från tex Manos Del Uruguay, Handpiantedyarn.com och Mirasol som består av sydamerikansk merinoull. /Ilsefin |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej.
Jag försöker vill också välja bort Merino från Australien pga. mulesing. Är de någon som vet var Garnstudios garn "Merino extra fine" kommer ifrån? Informationen verkar inte finnas på deras hemsida...hmmmm Hälsningar Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
De gånger jag stickat av meriniull har jag mailat eller ringt till grossisten/importören för att få besked. Så klart innan jag köpt ullen
![]() Gördis |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.