![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Nu har jag invigt min julklapp, en Yamata overlock FY14U4AD och sytt mina två första kuddfodral. Det enda som saknas är raksömmar som syr ihop den sista sidan (som en glad amatör struntar jag i dragkedjor).
Så; kan man sy raksöm med en overlock? Min tanke var att det kanske går att ta bort alla trådar utom till den nålen som syr raksöm, går det?? Eller är det någon som har en bättre idé? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vet inte om det går att sy raksöm på en overlock.
Varför inte sy raksömmen på en vanlig symaskin då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Med en vanlig overlock som inte är en kombinerad coverlock/overlockmaskin kan du inte sy raksöm. Det får du använda den vanliga symaskinen till
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Problemet är att jag inte har någon vanlig symaskin...
Men borde det inte gå att bara köra med en trådrulle till den raka sömmen och strunta i att trä de andra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nej, du kan inte sy vanlig raksöm med overlock. Du har ju ingen undertråd som på vanlig maskin. Det är liksom poängen med overlock att det inte är en vanlig maskin med dom sömmar man har där.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Forumvärd
|
Raksömmen bildas av relationen mellan "raksömstråden" och de andra trådarna, "istället" för undertråden har du de andra trådrullarna och därför kan det inte bli en vanlig raksöm i en sådann maskin.
Kanske är det något du kan sy för hand? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
men
du kan sy blixtlås med din overlock, det gör jag ofta, så har du ju löst problemet . men ska du sy en del, behöver du nog en vanlig symaskin oxå
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:23.