![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Symaskinsnålar
hur läser man av typen av nålar.. innan har jag inte brytt mig så mycket men när man nu köper in lite fler åt gången och insett att det finns många olika... så är det nu dags att fråga dem som vet...
jag ser ju här på en förpackning att det står 130/705H och sedan är nålarna märkta 70 80 90 100 oxh 110 hur ska jag veta vad som är vad... att en tunn nål är till tunna och en tjock till tjocka har jag nog redan fattat... någon som kan lite om nålar och kan förklara lite mer om beteckningar!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Siffrorna du anger är ju grovleken på nålarna. Sedan finns det... kulnålar, jeansnålar, brodyrnålar, vanliga nålar etc. anpassade för olika ändamål. Kulnålar används till stretchiga tyger (tror de har lite rundare spets som inte "skär" sönder trådarna i stretchtygerna). Jeansnålar ska vara hårdare... men det vete tusan... har pangat ett antal sådana nålar i projekt där vanliga nålar har visat sig fungera bättre. Brodyrnålar lär ska ha lite större hål för tråden, och jag tror även det finns speciella nålar för brodyr med metalltråd. Färgmarkeringar på nålarna brukar vara till hjälp när man byter nål ofta (utan att kassera). Blå färg brukar det vara på Jeansnål och röd eller blå markering på brodyrnål... gul kanske var på stretchnål. Tror även jag fick med särskilda nålar till min overlock... puh. /Gunilla Senast redigerad av gunnsan den 2008-02-26 klockan 18:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nålarna som man använder till metallic tråd heter metallic needle och har ett extra stort öga. Sen finns det topstitch som ochså har ett extra stort öga och som rekomenderas till ulltråd, glittertrådar och andra effekttrådar som brukar vara besvärliga. Jag har även använt den när jag kört med dubbel tråd för annorlunda effekt när jag broderar. Sen finns det åtminstone på en del amerikanska hemsidor en nål med två ögon, som egentligen är till för att användas när man broderar med två trådar. Har inte sett denna i svenska butiker än. Är dessutom ganska dyr. (tror jag såg någonstans att den kostade 4$ styck)
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.