![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Vilka elastiska sömmar använder ni och varför?
Jag undrar vad ni använder för sömmar (med vanlig symaskin) när ni syr i elastiskatyger och varför ni använder just dem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Elastiska sömmar: en del symaskiner har markerat vilka sömmar som är elastiska. Har man inte en sådan maskin utan en mycket enkel så kan man använda en smal sicksacksöm.
Anledningen till att man använder elastisk söm är att man har ett tyg som sträcker sig (är elastiskt!)typ som en vanlig jerseytröja. Om du syr med vanligt raksöm där så är det lätt hänt att du drar sönder sömmen när du t.ex. sträcker på plagget eller drar tröjan över huvudet t.ex. eftersom den sömmen är fast och inte kan dra ut sig och ihop sig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
De sömmar som jag använder på min vanliga maskin är trestegs sicksack och så syr jag många sömmar med tvillingnål. Har dock en overlock och använder den till det mesta jag syr i trikå förutom underkläder och fållar.
Innan jag skaffade overlock så använde jag ofta sömmen som ser ut någe sånthär _//__//__//_ Anledningen till att jag använder elastiska sömmar är för att sömmen inte ska spricka om sömmen töjs Senast redigerad av MonikaW den 2008-03-13 klockan 12:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Förstärkt raksöm är också ett alternativ, den brukar jag använda och det fungerar bra. Lycka till!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.