![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Hej!!
Har precis stickat en halsduk på stickor nr 9. Garnet bestod av olika garn som knutits ihop, för att få det bra fick man då lägga up ca 120 maskor. Idéen kommer från min mamma. Problemet kommer när det är dags att maska av. Hur gör man för att maska av så löst som behövs för att avmaskningen inte ska "dra ihop" halsduken i den änden? Jag försökte att maska av så löst som möjligt, men ändå blev det egentligen för hårt. Finns det något knep? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det finns nog en hel hög med knep för lös avmaskning av stickningar, delvis beroende på vilken teknik man använt för stickningen (rätstickning, resår mm). Om du säger vilken teknik du använt, kan jag kolla i min tjocka stickebok och se om jag kan förklara det i ord!
Har du testat att googla förresten? Ibland kan man t.o.m hitta videoklipp på uppläggningar och sticktekniker, men då får man nog söka på engelska... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Prova att avmaska på en grövre sticka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag brukar göra så här: Börja avmaska de första två maskorna gör sedan ett omslag sticka nästa maska och dra sedan omslaget och maskan över som vanligt. Fortsätt gör så var femte maska och försök håll maskorna lösa. Stickar du hårt så kan du byta till en grövre sticka sista varvet innan du avmaskar och avmaska enligt ovan. Tycker du fortfarande att det blir för hårt så maska av med omslaget lite oftare än var femte.
Lycka till Annette Senast redigerad av Ann1e den 2008-01-18 klockan 13:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag stickade rätstickning och bytte till stickor nr 10 på sista varvet, nej, har inte testat att googla...bra tips, tack!!
/Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
När jag maskar av byter jag högerstickan till en virknål. Mycket lättare att dra garnet igenom med hjälp av virknålen än att lyfta maskan över. Då kan man lätt virka en luftmaska emellanåt också. Så drar det inte ihop sig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag såg på en amerikansk sida att man kan använda synål.
Klipp av en jättelång bit, trä på synålen och trä igenom två maskor (bakifrån, alltså stick in nålen bakom 2:a maskan. Dra inte åt hårt. Sen fortsätter man så, två maskor i taget. Blir en snygg avslutning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Från Bonniers stora bok om stickning:
Elastisk avmaskning: 1. Sticka de 2 första maskorna rätt. * Dra den första maskan över den andra men släpp den inte från vänster sticka. 2. Sticka nästa maska på vänster sticka rätt. 3. För över båda maskorna från vänster till höger sticka. Två maskor återstår nu på höger sticka, och en maska har maskats av. Upprepa från * tills alla maskor är avmaskade. Kanske lite svårt att förstå utan bilderna... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.