Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-23, 12:29   #1
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad

Question Tråd till overlockmaskin

Är det speciell tråd till overlockmaskiner? Ser på alla bilder att det är stora rullar. Är de hemskt dyra? Använder man bara en färg och syr synliga sömmar på vanlig maskin eller måste man ha dessa jätterullar i många färger?
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 14:51   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Jag använder oftast bara svart eller vit i stora koner, speciell overlocktråd.
Jag har även mörkblå och röd och beige/creme-vit. Alla färgerna kräver 4 st av varje för min maskin. De är inte så farligt dyra med tanke på hur många meter de innehåller!

MEN man kan använda vanlig sytråd oxå men då får du tänka på att fästa en platta ovanför rullen så inte tråden fastnar när den ska "dras upp"!

Det går åt mest tråd på undertrådarna så oavsett vilken rulle du använder är det smart att flytta dem efterhand så de tar slut lika mycket: (Nåltrådarna drar väldigt lite.)

Jag använder ofta vanlig tråd och de går minst lika bra och dessutom kan man då använda mer exakta nyanser! Om man nu inte syr väldigt mycket!
Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 17:44   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad

Börja med svarta och vita koner och köp till en sytråd av färgen på tyget du tänker sy av. Denna rulle placeras i vänstra nåltråden då det är den enda tråden som kommer att synas från rätsidan om man drar i sömmarna när man overlockat.

Jag syr mycket danskläder så allt eftersom har jag skaffat tråd i de färger jag använder. Passat på när det varit rea och när jag varit på Eurokangas i Finland.

Overlocktråden är vanligtvis tunnare än vanlig sytråd och en kon på 3000 meter kostar ca 35 kr. I samband med symässor brukar man kunna köpa 4X3000 för 100 kr.

4X3000 meter räcker läääääänge kan jag lova.

Senast redigerad av HelenD den 2007-11-23 klockan 17:47.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 18:35   #4
avigalena avigalena är inte uppkopplad

Bibbi här på sysidan säljer prima overlocktråd..Titta på annonssidan och till höger är det en annons från Bibbis textil.
avigalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.