Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-15, 09:45   #1
Morran Morran är inte uppkopplad

Question tvillingnål till Husqvarna

Jag har en jättedum fråga.
Jag har en Husqvarna "Lisa" och har haft den i flera år. Nu har jag för första gången fått för mig att jag vill sy med tvillingnål, och det var inte så lätt som jag trodde....

Hur gör man för att få baksidan att se OK ut?? D.v.s. för att få undertråden rätt spänd?
Har jag trätt maskinen fel? Är det något annat man måste ändra för att det ska bli en snygg baksida??
Morran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 09:49   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

ovantråden ska vara normal spänning. undertråden skall vara lite lösare. Lossa på undertrådsspänningen. Läs i din manual om hur man gör det på just din maskin. Det är på spolkapseln man gör det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 09:57   #3

OK, Tack! Jag ska prova!! I min manual finns instruktion för hur man trär maskinen med tvillingnål, men ingenting om inställningar... Lite märkligt tycker jag....
Gammal 2007-11-15, 10:04   #4

Ja, det är ofta så...

I min manual för min nya maskin så får man inte ens ändra på spänningen själv! Dumt, eller hur?

Medan i manualen till äldre maskiner står det hur man gör för det mesta inkl att olja maskin.

Man får känslan av att fabrikerna dumförklarar oss användare nu för tiden.
Gammal 2007-11-15, 13:23   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Anledningen till att det inte brukar rekomenderas att ändra undertrådsspänningen är att det mycket sällan behövs, utan att man på dom allra flesta maskinen kan kompensera med övertrådsspänningen istället.
Undertrådsspänningen på dom gamla maskinerna med spolkapsel (vet faktiskt inte hur det funkar med spolkorg) är extremt känslig. Det handlar om tiondels millimeter, om inte ännu mindre för att justera skruven som håller fjädern. Drar man till för hårt kan man skada fjädern och en ny spolkpasel är dyr. Skruvar man för mycket kan det vara väldigt svårt, till och med för en utbildad symaskinsreparatör att få det riktigt igen.

Olja ska man absolut inte göra på nyare maskiner! På maskiner det behövs så beskrivs det hur man gör i bruksanvisningen, men det var ett tag sen dom flesta märken gick över till smörjfria maskiner. (min trettio år gamla maskin är till exempel smörjfri). Undantaget är en del industrimaskiner.

Sen är moderna bruksanvisningar ameriaknanpassade, så vissa självklarheter, som "sätt inte fingret under nålen när maskinen går" och liknande får vi nog dessvärre leva med. Fördummande eller ej
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 15:07   #6

Moderna maskiner är inte smörjfria.. Istället brukar manualen någonstans hinta med att man ska lämna in på service regelbundet. Vad gör man där? Jo smörjer in maskinen!

Men det förstås, om man ska göra det själv så får man tänka på att garantin ryker då och att man bör ha stor kunnighet om symaskiner. Jag gör det inte, t.ex. trots att jag vet hur mekaniska symaskiner ska fungera osv.

Jag har också lyckat fixa till dumma spolkapslar osv. Det tar tid, men det går.

Jag tycker att man allt kan få ändra spolkapselns spänning själv. Om manualen istället för att skriva "du får INTE ändra", och personen höftar till lite och pajar det är väl värre än om manualen skriver noggrant hur man ska göra - som på äldre maskiner? Berätta att det är mycket känslig, bara vrida ca "5 minuter" åt gången, gärna markera originalpositionen.

Att man inte ska öppna en elektronisk symaskin förstår jag. Men om man har helt mekanisk så tycker jag att man kanske kan göra lite lättare servicearbeten själv. (inte reparationer, bara underhåll) Men självklart vill symaskinsreparatörerna tjäna pengar också. Sen ligger det lite i dagens mentalitet också. förr i tiden står det ofta hur man underhåller maskiner. Nu för tiden är det mer "slit-och-släng".
Gammal 2007-11-15, 15:18   #7
Krokus Krokus är inte uppkopplad

Jag skrev en liknande fråga för någon vecka sedan. Du kanske kan få några tips i svaren där, det hjälpte i alla fall mig med min Huskvarna väldigt mycket!

http://www.sysidan.se/forum/showthre...threadid=11512

Hoppas jag fick in länken rätt nu!
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 20:18   #8

TACK för alla svar!

Tack för alla svar!
Jag ska prova att trä om maskinen, det verkar ha hjälpt för en del.
Sen får jag väl kanske inse att sömmen inte blir perfekt på baksidan! Jag får använda overlock-söm istället, även om den inte blir lika prydlig.

Ändra undertrådspänningen vet jag inte ens hur man gör på min maskin, jag hittade förståss inget i manualen, och när jag tittar i maskinen hittar jag inte heller något som ser ut att gå att ändra på.

Tack iallafall, jag återkommer om jag inte får till det alls!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:42.