Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-08, 21:17   #1
MalinJohanna MalinJohanna är inte uppkopplad

Hjälp - mössmönstret förbryllar!

Hej!

Stickar en mössa med öronlappar till sonen och försöker för en gångs skull följa en beskrivning. Men nu när öronlapparna är gjorda förstår jag inte fortsättningen, eller i alla fall vill jag ifrågasätta den.

Enligt beskrivningen:
Mössan stickas på rundsticka, först gör man de båda öronlapparna. Stickorna är av grovlek 3,5 och masktätheten är 22 maskor / 10 cm. Öronlapparna ska vara 18 maskor breda och när de är gjorda ska man lägga till 5 maskor, sticka en öronlapp, lägga till 40 maskor för pannan, sticka den andra öronlappen och sedan lägga till ytterligare 5 maskor. Det här blir 86 maskor.

Jag förstår hur man ska göra, men tycker det låter märkligt att det bara ska vara tio maskor i nacken. Efter det här gör man inga ökningar. Inte har väl barn öronen så långt bak?

Några kommentarer eller tips?
MalinJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 06:03   #2
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad

Jag har precis stickat en mössa med liknande mönster. De var bara några få maskor i nacken. Mössan satt perfekt på min 6-åriga dotter!

Så följ du bara mönstret. Det stämmer antagligen.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 20:19   #3

Nu är mössan klar (bortsett från att kanten inte är virkad runt än) och mönstret stämde faktiskt. Om jag stickar en till lägger jag nog nårga maskor till i nacken, men det tycks fungera så här också. Jag förstår inte riktigt varför, men å andra sidan ska man ju vara nöjd för det är ju alltid roligt då man inte behöver dra upp och börja om.
Gammal 2007-11-11, 20:30   #4
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad

På min mössa virkade jag ett varv med pälsgarn runt om i stället för med det vanliga garnet och det blev riktigt bra.

Bara ett litet tips...

Oj... såg att mössan var till en kille. Kanske inte så bra med pälsgarn då...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 10:24   #5

Tror nog det blir någon av mönsterfärgerna i kanten, men tack för tipset. Slutresultatet ses om ett tag bland mina bilder...
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.