Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-22, 18:51   #1
sally sally är inte uppkopplad

Question Snygga rosetter

Jag syr en tjugotalsinspirerad klänning och ska sy en rosett på höften, men hur gör man tämligen stora rosetter så de blir så snygga som möjligt?
sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 21:51   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Vet ju inte riktigt vilken typ av rosett du är ute efter, men jag chansar på att det är en "vanlig", typ skosnöresvariant!

Jag brukar göra så att jag knyter dem utan att göra en knut först. Man tar alltså bandet i önskad längd, och viker det sedan på två ställen lika långt från mitten. Sen tar man tag i bandet på lämpligt avstånd från vikningarna, vilket gör att det bildats som två öglor, och dessa öglor knyter man sedan en knut med. Då får du möjlighet att justera de nedhängande banden så att de båda två hänger ner lite bakom rosettens öglor. Knyter man en rosett som vanligt, hänger det ena bandet ner på framsidan, och jag tycker att det är hopplöst att trolla bort!

Dessutom borde du nog försöka stärka rosetten med någon typ av mjukt mellanlägg så att den inte slokar.

Hoppas du fattar hur jag menar, jag kom på att det inte var helt enkelt att beskriva! Hojta till annars!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 23:11   #3

åh det var ett bra svar, men jag tänkte nog lite mer som dekorationsrosett, som en fyrkant som man drar ihop på mitten om du förstår hur jag menar?
Gammal 2005-02-23, 12:45   #4
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Så du är inte ute efter att få en rosett med öglor då?

I såna fall hade jag nog försökt sy en fyrkant och stärkt med mellanlägg. Kanske vändsytt för en snygg baksida? Och sedan dragit ihop den på mitten, antingen med rynktråd eller med hjälp av ett smalt band i samma färg som rosetten. Det är ju bara att nästa på baksidan, huvudsaken att framsidan är snygg!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 14:22   #5

ja så blir bra, jag hade nästan tänkt att göra så från början ville bara luska lite i om det fanns några okända sätt att göra dem på :P
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:11.