![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Egen designat tyg?
Hej,
Jag gillar att sy barnkläder men tycker att det finns så tråkiga tyger i jersey och trikå. Är det nån som vet hur man går tillväga om man själv vill designa sina tyger och få det vävt/tryckt någonstans? Alla tips idéer och länkar så blir jag glad. Mvh, Linda |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det finns en tjej som håller på att göra nåt sådant just nu (ett tyg med kaniner på), så hon lär nog inte ha tid att svara på några frågor just nu, men kanske sen när hon är klar. Ska finnas nån tråd om det här på sysidan. I alla fall tror jag att man var tvungen att trycka upp 300m vilket ju är rätt mycket om man är ensam.
Jag håller med om att utbudet inte är så stort, men om du kan tänka dig att beställa från utlandet också så finns det ju liite mer at välja på. Eller varför inte köpa enfärgad jersey och trycka själv om du inte behöver några stora mängder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
För att kunna få tyger upptryckta till vettigt pris på tryckeri i sverige måste man nog upp i ca 200 meter/tryck och det är ju väldigt mycket...
Jenny på jny design har som sagt ett tyg som är under tryck just nu skulel jag tro. Vi är många som gått ihop för att kunna göra detta men maila henne och se om hon har några tips till dig. info@jnydesign.se Annars kanske du skulel lära dig screentryck och tryck adina mönster själv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja det är ju rätt mycket med 300 meter tyg...många babytröjor ;-)
Har du någon bra länk till screentryck? Känns det inte plastigt det som trycks på om det trycks på mörkt tyg. tack för tipset |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
När jag gick till MG tyger i Göteborg så slår det mig att de har väldigt många trikåtyger med olika motiv. Jag tycker att många av tygen är så fina, och tycker att det var synd att jag föredrog vävda tyger.
Kanske du kan kika hos dem? De ska tydligen ha site om du inte bor nära Göteborg. Visst är det synd att man måste trycka så mycket tyg om man ska ha eget! Annars skulle jag nog sitta dagarna i ända och göra egna tyger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Om man nöjer sig med lite mindre detaljerade tryck kan man också köra med en enklare variant av screentryck. Jag har aldrig satt mig in i emulsionsmetoden, utan kör med handskurna schabloner i plast. Jag började en gång i tiden med bokplast, men icke-självhäftande plast är bättre eftersom den kan tvättas av och sparas tills man vill använda samma schablon igen. Nu kan man ju fråga sig varför i all världen jag använder en screentryckram med tillhörande gummirakel, när man kan använda plastschablonen som den är och dutta på färg med tvättsvamp.
Grejen med screentryckramen är att man dels får schablonen att ligga platt och stadigt mot tyget. Dessutom går det snabbare att göra själva trycket när man väl har fått schablonen på plats i ramen. Det här kanske inte spelar så stor roll om man bara ska göra ett tryck, men vill man trycka samma motiv några gånger är det en fröjd att genomföra med hjälp av screentryckramen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det har du rätt i. Man ska inte underskatta vad som går att åstadkomma med schabloner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Har du gjort upprepade rapporter med icke-självhäftande plast också? Hur funkar det isåf? Jag tänker på att den självhäftande följer med när man flyttar på ramen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
Jag har inte tryckt så mycket mönster på tyg, utan i första hand enskilda tryck på t.ex. t-shirts och kassar. Har dock tryckt ett påslakan till min bror en gång, stora spiraler på ena sidan. Måste dock påpeka att jag inte var supernoga, mätte inte upp så att spiralerna kom exakt jämnt utspridda, utan måttade mest med ögonen. Jag blev dock ganska nöjd i alla fall. ![]() ![]() Mönstertryckandet är en sysselsättning som jag gärna skulle utveckla vid tillfälle, men det finns ju så mycket man vill ägna sig åt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.