![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Valet och kvalet...
Nu sitter man här och kollar engelska och danska webbsidor efter bra priser och kollar på alla möjliga recentioner på de som verkar intressanta.
Men... Jag har nog blivit lite blind tror jag. Jag "behöver" inte text. (jag skulle gilla möjligheten dock) Jag "behöver" inte 300+ sömmar... Jag "behöver" inte 10 knapphål... Jag behöver utrymme. Jag vill ha öljettsöm. Jag behöver styrka. Skall man sy gardiner och liknande kan jag ju välja i stort sett vad som helst. Nu skall man sy några båtkapell åt bekanta och vill byta upp mig till något. Men vad? Jag har funderingar på någon HQ Sapphire på grund av storleken. Samt på att folk klagat på att de sytt fast knappverktyget utan att märka det... Men med en prislapp på 10+tusen känns lite mycket. Har ju råd, men ändå... Finns det bra (bättre) maskiner för användningsområdet så skulle förslag gärna tas emot. Det är ju inte direkt bråttom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Mitt råd, eftersom du har råd...
![]() Köp en gammal industrimaskin för raksöm till dina båtkapell och liknande "grövre" uppdrag. Dessutom köper du en finlirarmaskin för alla andra uppdrag, idéer och infall. En maskin som har underbara funktioner, roliga sömmar och andra finesser. Själv har jag ännu så länge HQ till det mesta och jag tycker att dom har massor av kul maskiner men självklart ska du kolla runt först. Tråkigt råd det sista men det är det enda som hjälper dig.... LYCKA TILL! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Problemet i ekvationen är att jag bor på 42 kvadrat med flickvännen och vår dotter på snart tre år... Jag får knappast lov, eller plats, med en industrimaskin... Det är redan nu så att vi har lyft upp vår säng för att hon skall få ett eget rum därunder med en fri höjd på 110 centimeter...
Vill ju ha en kabinett av typen Horn, men har ju inte kommit så långt i renoveringen att jag kan tänka på att snickra ihop en sådan ännu. Kan ju visserligen göra en enkel tillsats med bockad plåt och ett stödben eller två. Men det är inte det jag behöver hjälp med. Jag vill ha en maskin som skall klara av att vara till belåtenhet i 20 år precis som de "gamla" maskinerna. Om jag någon gång skulle falla för maskinbrodyr får väl det klaras upp då. Nu vill jag bara ha en arbetshäst. Jag har kollat på Husqvarna och kommit fram till att de är lite dyrare än normen. Men det borde betyda att de håller? Annars har man tittat på Singer Quantum 99XX som är i en annan prisklass.Har samma prylgalenhet, men är en billigare toppmaskin? Pfaff har ju också en del maskiner. 2023, 2028 och 2048 huvudsakligen då jag vill ha öljetter... 2048 ligger ju i samma prisklass som Sapphiren jag funderat på... Så vilken maskin kan fungera bäst med dom förutsättningarna? Plats, styrka och hållbarhet. Samt en dröm att använda... Husqvarna = många funktioner Singer = väldigt många funktioner Pfaff = några funktioner Senast redigerad av Vidar den 2007-09-17 klockan 01:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Med tanke på att du ska sy i båtkapell så fungerar inte vilken "vanlig" hushållsmaskin som helst tyvärr. Det blir för tungsytt. Vill mig minnas att det skrivits just om det i någon tidigare diskussion.
Kanske denna tidigare diskussion kan vara till någon hjälp? http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=5719 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Båtkapell...
jag skulle välja Janomes Easy jeans om jag var som du. Den är tyst och stark och har enligt tester orkat sy i just båtkapell. Om du kollar in Janomes hemsida så tror jag att det finns en länk till en artikel om just symaskiner anpassade till att sy kapell. Att Easy jeans kostar ca 5000:- nu är ju inte heller något minus. Hoppas du hittar en maskin som du blir nöjd med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har tittat och provat Easy Jeans för nåt år sedan och säljaren sa att den var ju den starkaste han hade som inte var elektronisk. Visst var den stark och arbetsvillig...
Men den är inte en maskin man vill ha ståendes där man måste se den! Angående HQ Sapphire... Hittade en del intressanta klagomål på lite olika utländska forum. Det ena var att folk gnällde på att knapphållaren inte var bra. Varför? Jo, de hade lyckats sy fast både knapp och knapphållare i tyget utan att märka något motstånd när de sydde. Är detta ett bevis på att maskinen är kapabel nog? Eller är det vanligt att sy igenom plast utan problem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ska Du sy båtkapell, är nog enda alternativet en industrimaskin!
En vanlig hushållsmaskin klarar inte den påfrestningen. Försök få tag på en begagnad. Jag har en gammal Pfaff, de är nästan omöjliga att slita ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.