Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-10, 08:46   #1
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ikeas osynliga nylontråd

Har just sytt en gardin i ett tyg från Ikea.
Fick rådet från Ikea att använda deras osynliga nylontråd 100% nylon.
Jag har 2 symaskiner som jag behärskar väl.
Båda två beter sig på samma sätt när jag syr med denna tråd. Tråden suger sig fast mellan trådspänningsbrickorna, det spelar ingen roll hur jag justerar trådspännigen. Sömmen blir stum och tråden går av hela tiden.
Jag har tidigare sytt men nylontråd utan större prblem.Finns det någon med erfarenheter av denna tråd. Tacksam för råd. Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 09:42   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har inte hört om just denna tråd men man ska undvika deras "vanliga" tråd då den är av mycket dålig kvalité och förstör maskinerna. Kanske är det samma sak med denna?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 10:17   #3
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag har väldigt dålig erfarenhet av ikeas nylontråd då den går av hela tiden och den matas inte heller fram. Jag syr bara med den för hand numera...
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 10:29   #4
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
De flesta osynliga trådarna jag har sett ska man INTE sy med i symaskin.
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 17:10   #5
chan chan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 96
Hej!

På vilket sätt är Ikeas vanliga tråd så dålig? Jag har sytt jättemycket med deras bomullstråd och aldrig haft några problem med vare sej sömmar eller maskin.

Syhälsningar, Christina
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:16   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Ikeas vanliga tråd är jättebra men i nylontrådsväg brukar jag använda den man köper på Quiltaffärer, den är tunn och smidig, inte som Ikeas och Mölnlyckes "fiskelina". YLI är ett bra trådmärke för nylontråd.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:30   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ikeas tråd ska enligt experter inte vara bra p g a att de inte är spunna på rätt sätt vilket gör att de "dammar" och sätter igen maskinerna. Detta märker man dock inte som lekman.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:32   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Mölnlyckes vanliga tråd är sämre än Ikeas vanliga tråd. Men det kanske beror på olika maskiner också. Jag har i alla fall inte behövt "damma" ur min maskin något oftare med Ikeas tråd.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:41   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Att Ikeas tråd inte är bra har jag hört från två oberoende källor var av den ena är en bekant till mig som äger en sybehörsaffär, och hon säger inte det för att sälja mer tråd. Förutom det "vanliga" dammet så skapar IKEA tråden ett finnare damm som tydligen, enligt ovanstående, fastnar i de rörliga delarna. Vilket till slut kan göra att maskinen kärvar ihop och man står med en dyr räkning.

Var har du fått reda på att Mönlyckes är sämre än IKEA. Det kan ju också vara bra att veta, man kanske ska undvika deras tråd också.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:46   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
I min maskin smäller Mölnlyckes bomullstråd av hela tiden, jag har en Pfaff och en Huskvarna men Ikeas tråd håller jättebra. Så det är egen erfarenhet av Mölnlyckes, liksom Ikeas.
Där jag bor finns enbart Gutermanns att köpa, de två tygaffärer som finns här säger att Gutermansns syntet är bäst. De säljer ingen bomullstråd alls utom en del stora spolar som min maskine inte heller gillar.
Men jag har som sagt en känsla av att maskinerna har en egen vilja då det gäller tråd. Broderitråd av olika märken går däremot bra i min broderimaskin. Undertråd är den känsligare för och vill linte sy fint om jag har overlockstråd i spolen, det fungerar däremot bra för en väninna som har en Brother.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:50   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Va knasit eftersom jag hade samma problem med ikeatråden, den gick av hela tiden. Så jag slutade med den och fick sedan reda på damm problemet och sedan dess köper jag aldrig ikeatråd.

Det låter som om din maskin har dyr smak och endast tycker om dyra lite glatta trådar
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:54   #12
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Ja det är nog frågan om :-))
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-11, 22:01   #13
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
Jag har endast bra erfarenheter av IKEAs trådar, både bomull och nylon. Inga problem i min 5 år gamla janome, inge problem i min nya broeri janome, inga problem i singer overlocken. Har tom sytt overlock med IKEAs nylontråd! Att de dammar mera kanske är sant, men har inte haft något problem med det. Och om man syr mycket och jämför priser på IKEAs tråd och vanliga märken så blir det ganska mycket i längden. För basfärgerna tycker jag att IKEAs är super.
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-12, 19:54   #14
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Har någon kollat med Ikea?

Visst har det här med Ikeas tråd diskuterats någon gång tidigare i ett annat forum? Jag har använt, och använder, Ikeas vanliga bomullstråd (av ekonomiska skäl) och blev lite förskräckt när jag läste att den inte skulle vara bra. Men kanske den faktiskt dammar lite mer än annan tråd? Jag har i alla fall inte märkt att maskinen bryr sig (gammal Husqvarna) men å andra sidan har jag ju inte skruvat isär den och tittat på insidan heller.

Någon gång i vintras när jag följde förra diskussionen om Ikeas tråd, gick jag faktiskt in på Ikeas hemsida och mailade till dem för att få höra vad de hade för kommentarer. Jag refererade också till sysidan, men jag har inte fått något svar ännu. Kanske mailet inte gick fram, eller så bryr de sig inte om mina frågor.

Är det någon annan av er som har fått bra information om de olika trådkvaliteerna på Ikea?

mvh
Outi
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-14, 11:05   #15
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag vet från någon som jobbar med Mölnlycketråd att tidigare (för ett par år sedan) var det Mölnlyckes tråd som såldes i Ikeas skepnad. Nu är det inte det längre däremot är nylontråden från Ikea fortfarande levererad från Mölnlycke. Detta är ca 6 månader sedan jag hörde. Kanske är det annorlunda nu.
Hälsningar Annika
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons