Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-10, 13:30   #1
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad

japanska böcker

hej är de någon som har tips var man kan köpa japanska sömnadsböcker ? Lapp-eliza och aldibris har jag kollat på,Men finns det någon annanstans där man kan köpa det?
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-10, 14:19   #2
gunnelssv gunnelssv är inte uppkopplad

butikenannalunda

Kolla www.butikenannalunda.se där finns en del.
För övrigt en underbar quiltbutik.
Mvh Gunnel
gunnelssv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-10, 18:45   #3
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad

Jag tror dom flesta som säljer quiltgrejer har japanska böcker.

Quiltgården, Annalunda,Quiltbiten, Quiltstationen för att nämna några..
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-11, 11:29   #4
Kattta Kattta är inte uppkopplad

Jag letar också japanska sömnadsböcker, men inte just lapptäcksböcker.

Har surfat "craft" på Flick´r och sett många amerikanska personer som lagt ut bilder på olika figurer och supersöta barnskor de gjort efter mönster från olika japanska böcker. Har letat mig krullig efter liknande böcker här i sverige men inte hittat en enda.... någon som har tips?
Kattta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-11, 12:15   #5
avsl090701 avsl090701 är inte uppkopplad

Wink små tips

hej, jag är japanska(flyttade till sverige förra året) och tycker om att sy, pyssla osv.
jag gör inte "patch-work-quilt" men jag kan ge till er tips att köpa japanska böcker.

http://global.yesasia.com/jp/Chinese/Books.aspx

det finns japanska böcker och frakt är grattis!
(mest) Inte bara, quilt, det finns "sy""Virka""sticka"Ami-gurumi" etc.titta och kolla den!

jag är glad många intresserad om japanska böcker!
avsl090701 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-11, 14:35   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Bara nyfiken: Vad är det som är så bra med japanska böcker? Är det att de är så duktiga på sömnadsbeskrivningar i bildform, så att man faktiskt inte behöver förstå vad det står?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-11, 14:43   #7

Re: små tips

Citat:
sako1022 skrev:
hej, jag är japanska(flyttade till sverige förra året) och tycker om att sy, pyssla osv.
jag gör inte "patch-work-quilt" men jag kan ge till er tips att köpa japanska böcker.

http://global.yesasia.com/en/Chinese/Books.aspx

(mest) Inte bara, quilt, det finns "sy""Virka""sticka"Ami-gurumi" etc.titta och kolla den!

Gammal 2007-08-11, 16:56   #8
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad

Re: små tips

Citat:
sako1022 skrev:

http://global.yesasia.com/jp/Chinese/Books.aspx

Kan ju inte svara för alla om varför de gillar japanska böcker....
men för min del så är det för att de har så mycket roligare o sötare saker i sina böcker. Har kollat i både amerikanska, ryska, spanska och italienska böcker men jag gillar de japanska bäst då de har massor av olika roliga, ovanliga saker.
Tex om man kollar i en japansk virkbok så hittar man massor av otroligt söta och lite mer personliga nallar o dockor.
Innan jag hittade de japanska böckerna tyckte jag a tt det bara fanns virkade saker för de lite äldre men efter att man "läst" dessa böckerna insåg man att det fanns så mycket mer än bara sjalar och koftor.

Hoppas det gav dig ett svar på din fråga.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 02:59   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag håller med om att japanska hobbyböcker är roligare.

Vi i Europa och USA har nästan samma smak, stil och idéer att det blir lite tråkigt i längden. Och inte alla tycker om den normala stilen i handarbetsböcker/tidningar från USA/Europa. Inte för att vara elak, men ibland kan det vara lite "tant" över det.

För min del tycker jag om att böckerna från Japan satsar mycket på söta saker (utan att bli tråkigt och Disney), idéer som oftast avfärdas som barnsliga etc, de lägger man mycket tid på att göra ordentliga böcker om.

I Japan kan man verkligen satsa på udda idéer (för oss) och satsa på att verkligen göra noggranna böcker om idéerna med mycket noggranna bilder och diagram. Ja, ofta är det mycket välgjorda illustrationer, steg-för-steg bilder som är jättetydliga, att man inte ens behöver kunna japanska för att förstå. Det kan man inte precis säga om en del böcker/tidningar från USA/Europa, oftast är det dåliga bilder, beskrivningar bara i textform med facktermer etc, och mycket sällan nogranna diagram och steg-för-steg bilder. Och det till varenda rolig hobbyidé man kan komma på!

Jag vore överlycklig om någon engelskspråkig företag köper in och översätter böckerna!

De böcker jag har är Licca-docka-kläder från Heart Warming Life Series förlaget samt en bok jag inte riktigt greppat titeln än, innehåller mönster till gosedjur och dockor i retrostil. Filtdockor, bunkadockor.. Och mönstrena i böckerna är lätta att förstå, älskar att det oftast är båda sömslinje OCH sömsmån utritade på mönstren. (i USA är det oftast bara sömsmån inkl-linjen, europa bara sömslinjen utan sömsmån utritat) Fördel för oss som bor här är att det baseras på metriska måttsystemet.
Diagrammen på hur man syr ihop plagg finns, t.ex. i Licca-böckerna är det illustration till varje plagg där varje söm/moment markeras med en siffra på illustrationen att man lätt kan räkna ut i vilken ordning man ska sy plagget.

Ja, det kanske är svårt att beskriva, men hobbyidéerna är verkligen underbara i japanska böcker.

Själv köper jag från www.amazon.co.jp men man måste kunna japanska för att beställa därifrån. Eller vara som jag och följer guider som finns utströdda på nätet och köper böcker utifrån ISBN-nummer-sök. Fördel är att de verkligen är billiga jämfört med Ebay och att fler böcker finns.

Här är en bra sajt som visar ISBN-nummer om japanska hobbyböcker samt en hel del guider om hur man köper, hur man "läser" böckerna etc:
http://www.craftlog.org/craftingjapanese/
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 07:32   #10
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad

böckerna

hej tack för alla tips,skall kolla lite där, får se om jag hittar det jag söker,men alltid hittar man något i japanska böcker så roliga ideér de finns där.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 08:23   #11

*lycklig*

Måste åxå säga tack för de superbra tipsen!

Och jag håller fullkomligt med om varenda bokstav som "ichigo" skrev. Det är just därför jag så gärna vill hitta dessa böcker.
Har kikat i ett par japanska böcker om lappteknik för väskor. Väldigt fina de med, men som sagt...kul att göra annat än väskor ibland

Jag älskar dessa Amigurumi´s och liknande figurer, dessutom.
Gammal 2007-08-15, 08:36   #12

glömde....hur lång tid tar det ung att få böckerna när man beställt från japanska amazon?

Och vad ungefär brukar en bok kosta i kr?
Gammal 2007-08-15, 08:45   #13

jag igen...

Märkte nu att man kan välja "in English"
och sedan klicka sig vidare i "bok menyn" under Home and garden, vidare till crafts and hobby.
DÄr finns det massvis med böcker översatta till engelsak samt naturligtvis böcker från just england

Har hitat några med söta figurer i som jag verkligen behöver *harkel*
Gammal 2007-08-18, 09:26   #14

frakt

Om man köper från amazon, frakt kostar ca.190kr. och "handling charge" kostar ca.20kr/ en bok.

det tar ca.3-5dagar att få böcker.

det är svårt att svara en bok brukar kosta eftersom det beror på/ vilken genre också.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:18.