Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-09-03, 06:53   #1
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Smile Vad kan man ta betalt för virkat?

Jag virkar väskor som folk verkar gilla (har inte sålt någon ännu).
Garnet (lin) till en kostar 165 kr, vad hade ni satt för pris på väskan?
Den tar 10 timmar att göra, men det vet jag att det kan man inte räkna med att få bra timpeng på!
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 07:01   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag brukar ta minst två ggr garnkostnaden, och då räknar jag på garn i mellanpris (även om jag köpt garnet billigt).
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 10:02   #3
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Det viktigaste är ju ändå att man inte tar för lite betalt, det är det allt för många som gör. Jag tar ca 600 kronor för ett par stickade vantar, då är materialkostnaden ca 60 kronor och tar ca 14 h att sticka.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 12:19   #4
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Jag läste en bok i usa om hur man utvecklar sin hantverks-hobby till ett företag. De skrev att man ska räkna 10 dollar per timme plus 100% så man får någon vinst. För din väska blir det då 165 kronor plus 600 kr plus 100% = 1500kr!
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 07:08   #5
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Citat:
mittens skrev: Visa inlägg
Det viktigaste är ju ändå att man inte tar för lite betalt, det är det allt för många som gör. Jag tar ca 600 kronor för ett par stickade vantar, då är materialkostnaden ca 60 kronor och tar ca 14 h att sticka.
Jag säger inte att det är ett orimligt pris, men hittar du verkligen köpare till det priset?
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 08:44   #6
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Jag anser lite att om de inte är beredda att betala det jag villa ha fr mitt hantverk så förtjänar de inte att ha det heller eftersom då uppskattar de uppenbarligen inte hantverket heller.
Jag säljer främst på internet och blir det inte sålt så må det vara så, jag tänker inte rea ut min tid och min energi.
Jag kanske låter aggresiv men jag blir frustrerad när jag ser (främst) kvinnor som säljer sina handstickade vantar för 300 kr paret eller ofta ännu billigare. Det är att undervärdera sig själva och sitt hantverk, det handlar ju om att vi som hantverkare måste värdera vårt hantverk högre för att andra ska göra det för det händer extremt sällan att någon kommer och säger "äsch, du förtjänar med än sådär, här får du 500 kr till"
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 09:01   #7
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Jag håller med om att det är dumt att undervärdera det arbete man lägger ner, men man kan ändå inte blunda för det faktum att handarbete idag ses som en hobby snarare än ett arbete, eftersom det ju finns så många lågprisalternativ. Istället för att köpa hemstickade vantar för 500 kr paret kan man ju köpa ett par för en tiondel av priset på H&M, och hålla sig lika varm om händerna. De som har förstånd att uppskatta värdet av det nedlagda arbetet är ju oftast andra som själva handarbetar och vet vilken möda som ligger bakom, och de stickar ju förmodligen redan sina egna vantar...

Själv tycker jag att jag får det bästa värdet från mina stickade alster när jag uttnyttjar dem till byteshandel. För ett par vantar kan jag få ett tennarmband som en kompis har gjort, eller några burkar torkade trattkantareller (som jag som aldrig lyckas hitta en enda svamp verkligen uppskattar!).

Jag förstår att man inte vill rea ut sin tid. Å andra sidan ser jag hellre att det jag producerat kommer till användning, än att det blir liggandes i en låda i flera år. Det är en svår balansgång.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons