Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-06-20, 20:35   #1
Milogirl Milogirl är inte uppkopplad

Hjälp med en Feiyue FY940

Hej hej! min pojkväns mamma har nån symaskin som heter Feiyue FY940.. Finns typ ingen anv.bar info om den på nätet och nu är det fel på den.. När nålen går ner i styngplåten till spolkapseln så fastnar den i "mataren" och böjs :S och när man försöker dra nålen bakåt och tittar va som händer så fastnar den i något hål i spolhållaren :S Spolhållaren går inte att sätta på något annat sätt än som den sitter nu.. Både jag och min sykunniga farmor har tittat på den utan resultat.. Någon som har nån ide?

(hoppas ni fattar)
Milogirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:17   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Verkar som om symaskinen inte är i synk. Feltimad allstå, så att det som åker runt runt spolen inte roterar rätt jämfört med nålen. (då är det bara att lämna in på lagning)

Eller så kanske den inte har standardnål, utan måste ha speciell nål.

När man sätter in nål så ska man sätta in så långt man kan upp, och med den flata sidan bakåt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 14:52   #3

Okej tackar..
Det är jag som har fått skulden för att den gått sönder iom att jag hade den sist, men den var sådär när jag plockade fram den. Jag trådade den, sedan skulle jag provsy på en provlapp och den vägrade fungera :/ och hans mamma beskyller mej för det :/

Blir den sådär bara endå, eller vad kan vara orsaken?

Den har sin nål som den alltid haft, den har jag inte rört.
Gammal 2007-06-21, 16:00   #4

Mycket kan hända under frakten av symaskin...

Sen så *kan* det hända när man råkar sy på en knappnål.

Synd att det hände dig. Kanske hon kan försöka se på den, kanske är det någonting som du missat och hon kan fixa?
Gammal 2007-06-21, 18:35   #5

Okej, men ingen har fraktat den nånstans..
Och ingen har sytt på nått sånt.

Hon kan inget ALLS om symaskiner, just därför jag och min farmor fått titta på den. Och bara kunnat konstatera vad felet är. Det kunde inte hon göra.

Men får säga åt henne att det inte är mitt fel eftersom jag inte sydde nått alls(!) och att hon får skicka in på service eller leta på en ny..

Tack för hjälp
Gammal 2007-06-21, 22:57   #6

Ok! Hoppas det går bra med att få den på service.

Men ni måste ju ha hämtat symaskinen (jag menade frakt där), eller kanske ni bor ihop. hmm. Men ja det borde ju gå bättre än att t.ex. skicka per post.

Kanske den egentligen var sönder men hon glömt bort det. hmm.
Gammal 2007-06-22, 13:35   #7

Vi var hus/katt vakt hemma hos honom när detta hände, så symaskin har stått på sin platts hela tiden :/

Joo så kan du ju med vara..

Men men, tack för all hjälp!
Gammal 2007-06-22, 15:31   #8
mika_ mika_ är inte uppkopplad

Hej

Feiyue FY940 är en Yamata maskin (Kina tillverkad). De är inga kvalitetsmaskiner utan billiga maskiner som krånglar ofta. Lämna inte in på service förrän du kollat priset. Kan vara billigare och köpa en helt ny... Ska vara extremt känsliga för tex tråd.

Gjorde du något med maskinen alls? Bytte tråd el dyl? Trä om maskinen med en kvalitetstråd (både över och under) och byt nål då den verkar skadad. Handmata sakta och se om nålen går rätt. Se också till att spolkapseln sitter i ordentligt som den ska annars kan den vrida sig och nålen ta i. Den ska riktigt klicka då den är på plats. Går nålen rätt så prova och trä om både över och undertråd (ibland flera gånger) hur rätt det än ser ut att vara.

Jag köpte en Yamata i ren panik för att få färdigt en julstass för nåt år sen. Den har bara trasslat för mig och ser ofta sådana kommentarer om deras maskiner. Slutade med att jag gick och servade och lagade min gamla Husqvarna igen.
mika_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 02:01   #9

Okej, får kolla upp priser först då.

Japp bytte tråd gjorde jag. sedan när jag skulle prova den så vägrade den rubba sej. Sen har min pojkvänns mamma varit och öppnat den och pillat så nu rör ju sej nålen men i helt fel takt!.

har testat med ALLT du nämner tidigare redan och inget funkar, det är ju kapseln som håller i spolen som nålen stöter i.

Jag försökte leta info om den på internet när den pajat, men hittade bara massa kinesiska sidor och någon engelsk, och förstod därmed att det inte direkt var någon kvalitets maskin.
Gammal 2007-06-24, 09:58   #10
mika_ mika_ är inte uppkopplad

En tanke till... på min maskin kan man plocka isär själva spolhuset tror jag man kallar det. Kontrollera att allt sitter rätt där. Tror man kan plocka isär det till 3-4 olika delar och hamnar inte allt rätt tar nålen i.
mika_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 12:10   #11

Har gjort det med, och kollat noga, och det kan inte sitta annorlundare än som det ska sitta. har testat allt möjligt däri.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.