Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-10-14, 21:39   #1
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Copyright

Annonsen som är inlagd i dag 14 okt-06 av en medlem är verkligen ett brott mot copyrightslagen.

Se klippet.
-----------8<--------
!Hejsan
Har ett litet hemma jobb för dig som vill tjäna extra
Kopiera instruktionsböcker till symaskiner, har ett kundregister på ca 150st Och du kan om du vill utöka den
Jag har ca 300 st orginalböcker till de flesta olika symaskinsfabrikat.Kontakta mig per mail först ----------8<--------

Detta är väl inte något som sysidan skall hjälpa till att marknadsföra?
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 22:58   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Det är massa folk som annonser om att de vill sälja det de syr. tyvärr.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 00:31   #3
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Citat:
JenniferS skrev:
Det är massa folk som annonser om att de vill sälja det de syr. tyvärr.
Att man säljer eller annonserar sina egna verk
har jag ju full förståelse för.

Här vill man uppmana folk att begå en brottslig handling med att kopiera en instruktionsbok som är copyrightskyddad och sen sätta ut en annons och sälja copyrightskyddat material.

Det strider mot lagen om upphovsrätt.
Så ni som tänker nappa på annonsen.
Tänk er för. Det hon sysslar med strider mot lagen och är straffbart.

Liknande diskussion hade vi i forumet maskinbrodyr. Det var inte för så länge sedan. men då handlade det om brodyrfiler. Samma regler gäller även där likaså för musik, böcker, filmer, tidningar. video osv.
För att kopiering och försäljning får ske så måste man ha fått lov av copyrättsinnehavaren att få kopiera och sälja deras instruktionsböcker.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 09:49   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Det är förbjudet att annonsera ut sina grejer i forumet.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 10:35   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Jag tror ni talar om två helt olika saker här. Det finns något som heter Annonser här på sysidan. Man hittar fliken där uppe bland flikarna.
Håller annars med er båda.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 11:28   #6
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad

Citat:
ElisabethS skrev:
Tänk er för. Det hon sysslar med strider mot lagen och är straffbart
Det e de ju mycket som är.. Rätt sällan folk bryr sig om de..

Du får ju kopiera saker o ting som musik och sådant (säkert instruktionsbäcker med) FÖR EGET BRUK! Om du har originaltinget typ.. Sälja de vidare däremot e ju straffbart, men rätt sällan ngn blir tagen för det och då tror jag helt enkelt att folk skiter i vad som e C skyddat o inte..

Jag förstår inte riktigt varför de skulle vara förbjudet att skriva i beskrivningen på sina plagg/saker att dom är till salu o att folk kan höra av sig om dom e intresserade.. Man kanske helt enkelt inte har plats för de man har sytt lr kan använda de då blev för litet eller ngt sånt.. Och så länge det är ens egna grejer o inget stöldsgods så ser iaf jag inget fel i de..
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 11:48   #7
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Citat:
TrIpTeAsEr skrev:
Det e de ju mycket som är.. Rätt sällan folk bryr sig om de..

Du får ju kopiera saker o ting som musik och sådant (säkert instruktionsbäcker med) FÖR EGET BRUK! Om du har originaltinget typ.. Sälja de vidare däremot e ju straffbart, men rätt sällan ngn blir tagen för det och då tror jag helt enkelt att folk skiter i vad som e C skyddat o inte..

Jag förstår inte riktigt varför de skulle vara förbjudet att skriva i beskrivningen på sina plagg/saker att dom är till salu o att folk kan höra av sig om dom e intresserade.. Man kanske helt enkelt inte har plats för de man har sytt lr kan använda de då blev för litet eller ngt sånt.. Och så länge det är ens egna grejer o inget stöldsgods så ser iaf jag inget fel i de..
Lite fel plats för att diskutera hur man själv står inför copyrightlagen här på forumet tycker jag. Då man ska följa de regler som finns uppsatta. I reglerna på denna sida står det klart och tydligt att man inte får göra detta. Och från tidigare diskussion så framkommer att man inte får använda sysidan för att marknadsföra sådant man själv sytt. http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=5875
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 15:11   #8
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad

Jag tycker också det är en underlig annons,och vad den har under säljes att göra fattar jag inte.
Man får inte sälja kopior av instruktionsböcker.Det är så självklart att man inte borde behöva skriva om det.
Att ta kopior för eget bruk av original fär man göra OM MAN ÄGER originalet själv. OM INTE måste man höra med upphovsrättsägaren.
OM jag skulle sälja något av det jag stickar, och gör den efter ett köpt mönster, så kan jag det om det sker till en närstående, men jag får inte sticka och sälja på proffesionell basis, dvs på marknader och till affärer,då får det BARA vara egendesignat.
Detsamma gäller om man stygnsätter en logga som ägs av en idrottsförening och dyl.
pa/ Vissa stickdesinger skriver att man bara får sticka ett ex efter mönstret!!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:03   #9

Folk i allmänhet tänkte jag mest på, men visst laddar jag ner musik och filmer via nätet! Seriöst, vem har egentliten råd att köpa EN cd skiva för 170:-?

Jag vet att man inte FÅR annonsera ut ett plagg som man själv har sytt via sina album, men jag förstår inte riktigt varför.. Om de e "min egen copyright" så e det väl en sak...Men att göra som hon gjorde; att försöka sälja ngt som hon kopierar, DET är fel; Ja!

Du får inte annonsera ut ett plagg i ett album, men du får lägga upp de i annonser? Eller har jag missförstått det?

Och regler och lagar finns ja, men de finns väl ändå värre lagar att bryta mot? Säger inte att de e kul att bli kopierad, fått mina plagg kopierade så det vet jag!

Men så länge de kan vara en billig och snabb affär att kopiera plagg/saker så tror jag att de kommer förekomma, oavsett vad lagarna säger - Tyvärr..
Gammal 2006-10-15, 16:20   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Citat:
TrIpTeAsEr skrev:

Jag vet att man inte FÅR annonsera ut ett plagg som man själv har sytt via sina album, men jag förstår inte riktigt varför..

....

Du får inte annonsera ut ett plagg i ett album, men du får lägga upp de i annonser? Eller har jag missförstått det?

Orsaken är väl flera till att man inte får annonsera i albumen. En anledning är väl att det lätt spårar ut och helt plötsligt så är sysidan en annonssida istället för en sida där sy intresserade möts och diskuterar, inspirerar m.m.

Man får annonsera i liten skala på annonssidan. Men om det blir mycket så får man prata med forumvärdarna. Även här för att annonssidan inte ska spåra ur. Om man vill annonsera mycket så börjar det likna en affärsverksamhet och då får man också betala för det till sysidan. Vilket jag inte ser som fel då det faktiskt är ett visst jobb med att driva en sådan här sida.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:25   #11

Citat:
Alvan skrev:
Om man vill annonsera mycket så börjar det likna en affärsverksamhet och då får man också betala för det till sysidan. Vilket jag inte ser som fel då det faktiskt är ett visst jobb med att driva en sådan här sida.
Det vore väl en rätt enkel lösning!
Gammal 2006-10-15, 19:22   #12
ca961 ca961 är inte uppkopplad

Hej!

Jag stöder de personer som vill säja sina kreationer. Detta är en sysida och vi delar förmodlingen alla intresset för att sy. Det betyder ju inte att alla KAN sy.Om någon säljer sitt plagg/handarbete och tjänar några kronor, blir jag glad för den personen. Det ger ju en extra kick att fortsätta.
Nu är det skillnad om man lägger ut 15-20 annonser på samma gång, för då finns det ju alternativa annonssidor man kan vända sig till.

Själv säljer jag lite mönster som kanske är svåra att få tag på i Sverige och gör det för att jag gärna vill att andra personer skall kunna ta del av dom också. Sånt glädjer mig.
Livet är kort, vi måste dela med oss av glädjen =) och inte kritisera varandra hela tiden!!

Detta forum var ju egentligen om © som jag tycker är lite knasigt ibland. Sticka endast en tröja??? Tänk om man vill sticka en tröja åt båda sina barn, då bryter man alltså mot lagen. Helknasigt!!!

Så det måste betyda att jag endast kan sy ett plagg av varje mönster???

Orkar inte bry mig, det finns viktigare saker att bry sig om.

Det är en helt annan sak om man kopierar typ en bok och SÄLJER den. Då håller jag nog med lagen då det ligger mycket jobb bakom själva skrivandet och utgivningen av denna.

That's All Folks =)

Soliga kramar!!
Karin
ca961 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 20:39   #13
clindh clindh är inte uppkopplad
admin

Annonserna är nu borttagna.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.