![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
föråldra spets
finns det något sätt som man kan få gamla spetsgardiner att se och kännas äldre?
ska sy på spets i slutet av ärmen på en jacka, och jag vill ha ett äldre utseende på spetsen. jag har nämligen ett par uråldriga gardiner, som nästan faller isär när man tvättar dom, precis så skulle jag viljaha de "nya" gardinerna finns det något bra sätt att "förstöra" spetsgardiner på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag vet att man brukar använda te för att få en gul ton som känns gammal. För att få den slitna känslan måste du kanske slita den fortare genom nötning av något slag. På jeans brukar sandsten eller sandpapper fungera men det blir kanske för hårdhänt på en spets...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Stålborste används ibland för att föråldra. Även det är nog väl hårdhänt mot spets, men du kunde kanske testa med nagelborste, skurborste, hästborste... Hårdare typ av borste helt enkelt.
Annars, blöta, knö ihop, vrida åt en massa konstiga håll, sträcka, dra... Misshandla helt enkelt. Kan göra mycket för att bryta ner strukturen lite. /Ida |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Inom teatern brukar vi använda Kaliumpermanganat för att "Tea" textilier. Finns att köpa på Apoteket både som vätska och som torra kristaller. När man blandar i vatten får lösningen en hysteriskt skrik-rosa-lila färg, men tyget blir bara lite gammalt gulbrunt. Man doppar eller sprayar tyget i lösningen och låter det sedan reagera med syret i luften och sköljer ur. Ju längre det får vara i luften, destå mörkare blir det. Väldigt bra om man t.ex. vill imitera rostfläckar, svett eller dyl. Eller bara vill åldra något. Idag använder nästan ingen riktigt te längre eftersom det tvättas ur efter några tvättar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.