Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-02-20, 09:32   #1
Carina_60 Carina_60 är inte uppkopplad

"Nybörjare"

Hej
Har sytt väldigt mycket men aldrig quiltat och undrar nu om jag ska våga mej på detta. Är det någon som har några nybörjar tips?
Undrar oxå om det finns någon On-line shop där man kan köpa färdiga paket, alltså med både mönster och tyg tillsammans? hjääälp...
Hälsn. Carina
Carina_60 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-20, 12:21   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Hej Jag älskar att arbeta med mycket färger,så jag var fasinerad av quiltarbeten i många är. Hela tiden hade jag en tanke att börja quilta med allt matrial jag hadde köpt på mej,men jag kom aldrig till skott.Men en dag trillade jag över en quiltkurs.5 kvällar under hösten.och där lärde jag mig grunderna sedan var det mycket lättatre att börja själv.Man gör så många misstag när man inte vet alla knep.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 09:19   #3
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad

Hej!

Har du sett något speciellt mönster du är intresserad av? Jag tänkte bara så man kan få en ledtråd till vad du tycker är snyggt och vilken teknik som blir aktuell.

Mitt generella nybörjar tips är annars att använda rullkniv med tillbehör. Är det något som finns i sylådan redan? Boken Lapptäcken av Vistnes och Gulliksen Moe tycker jag har ger en hyfsad start i rullknivens snabba, snygga värld.

Jag försökte funera på något ställe där man kan köpa färdiga kit, men har inte kommit på något än. Jag tänkte tipsa om Syfestivalen i Sollentuna, men glömde att inte alla bor i Stockholm...
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 12:25   #4

Hej
Jag tycker att all quiltning är fin, har inget speciellt mönster jag fastnat för.Dock tycker jag nog att sk. Paper Piecing verkar jättekul.
Varför är en rullkniv så viktig, går det inte lika bra med sax??
Gammal 2006-02-21, 12:49   #5
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad

Hej!
Ett tips från mej är att köpa ett set från Slöjd-detaljer, skärmatta/kniv/linjal för 355 kr. Sen kan du om du vill beställa tyger från en massa onlinebutiker, dom har både småbitar FQ, samt att du kan beställa t.ex 3 dm av ett tyg som du gillar.. Vissa av dessa butiker levererar jättesnabbt, jag har mina tyger dagen efter.

Sen är det ju frågan om vad du vill sy... kolla runt här på sysidan och fråga sen var dom som sytt har fått tag i mönstret. Eller kolla runt i onlinebutikerna (se länkar), endel har massor av mönster.
Jag har köpt flera mönster och tyger på butikenannalunda.se samt garn och tyghörnan, som är jättesnabba med att leverera både tyg och mönster..
Lycka Till!
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 12:50   #6
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad

Förresten. Varför rullkniv är bättre än sax.. ojoj, den är bättre på allt tycker jag.
Du får alltid exakta bitar, du kan skära långa remsor och på ett snabbt skär har du en massa bitar.
Underlättar så mycket att det går helt enkelt inte att beskriva hur...
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 12:54   #7

Hej och tack för råd, ska nog beställa ett sånt där startset. Har redan skickat efter en nybörjarbok som heter Tidlösa täcken, längtar tills den kommer.
Gammal 2006-02-22, 20:21   #8
Asa812 Asa812 är inte uppkopplad

Tidlösa täcken var den första lapptäcksboken jag köpte och den var och är verkligen super , så där har du gjort ett riktigt bra köp.
Asa812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-22, 20:41   #9

Jo, den kom idag och den verkar vara superbra..nu längtar jag tills tygerna och paketet med skärmattan och rullkniven ska komma.
Har faktiskt en idé om hur jag skall sy mitt första projekt.
Gammal 2006-02-22, 20:45   #10
Asa812 Asa812 är inte uppkopplad

Mitt första projekt var ett täcke till mitt första barn med blockhusrutor. Då hade jag ingen rullkniv eller skärmatta och resultatet blev väl inte det bästa. Men just blockhus rutan tyckte jag var bra att börja med den går ju dessutom att variera i det oändliga.
Asa812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-23, 19:11   #11
Jorild Jorild är inte uppkopplad

Jag tycker detta mönster är bra som ett nybörjarmönster.
http://quiltmaker.com/patterns/patt83/index.html

Det svåraste inom lappteknik tycker jag är att hålla en jämn sömsmån. Detta mönster är bra eftersom man kan om man vill skära den gröna och röda remsan en halv sömsmån bredare än de ska vara, sedan när man har sytt kan man skära rent blocken till rätt storlek. Dessutom finns det inga sömmar som måste matcha i mönstret för att det ska bli snyggt.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-23, 21:59   #12
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad

Apropå jämna sömnsmåner...

Blev själv tipsad om att använda en kantstickningsfot när jag syr lappteknik. Husqvarna har en fot som gör att sömsmånen blir exakt en kvarts inch som är en vanlig sömsmån (speciellt i amerikanska mönster). Andra märken borde ju sälja motsvarande fot tänker jag.
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 07:48   #13
Beth Beth är inte uppkopplad

Janome har också en sådan fot, de kallar den Fot för 1/4" sömsmån.
Det brukar finnas markeringar på symaskinernas stygnplåtar för 1 - 1.5 cm osv. Har man ingen 1/4" fot kan man mäta ut detta mått på stygnplåten och sätta en bit maskeringstejp som vägledning när man syr.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 07:55   #14
Beth Beth är inte uppkopplad

Det finns flera sidor på nätet med s.k. BOM, Block of the Month, ett mönster presenteras per månad. Den sida jag kom att tänka på är för nybörjare, serien kallas Absolute Beginners. Januari och Februari mönster är tillgängliga, du kan ju se om det är något du gillar, och ta en titt i början av mars, så kommer ytterligare ett mönster. Här är adressen:
www.claudiasquiltshoppe.com/freebom.htm
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 21:03   #15
hannes hannes är inte uppkopplad

Her er et par tips fra en dansk quilter. Du kan hente mange gode idéer på denne norske side:
http://www.quilteposten.com/
Og der er utroligt mange frie blokke her:
http://www.quilterscache.com/QuiltBlocksGalore.html
og her: http://www.quilting-arts-forum.com/
se under QAF archives
God quiltning!
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.