![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Hjälp till nybörjare, bakstycke
Hej!
Jag håller på med mitt första lapptäcke någonsin (något måste man ju göra när man gått en vecka över tiden med första barnet). Det ska bli ett överkast till spjälsängen. Framsidan består av bomullstyger. Sedan tänkte jag ha foder av microfleece samt bakstycke av jersey. Jag hade inte tänkt att ge mig på att quilta. Min fråga gäller hur jag nu syr ihop de tre tygerna. Det är ju jerseyn jag är mest obekväm med. Har läst att man ska ha speciell nål och söm. Jag har en gammal husqvarna automatic och jag tror inte den har det som kallas overlook (??). Det är ju också tre olika sorters tyg så hur ska jag tänka? Kan jag sy med vanlig nål och smal zickzack? Vad blir bäst. Den kommer antagligen inte att tvättas så mycket utan mest vara dekoration. MVH/Charlotte |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Syr du i jersy behöver du en jersynål eller trikånål, andra nålar sticker sönder maskorna och det blir hål i tyget efter några tvättar. Jag är hur jersynålen fungerar att quilta ihop flera lager är jag osäker på hur det fungerar.
För att få lagerna att sitta hop, bör du sy en som i sömmarna (sy i diket). För att klara av att sy i lager med olika typ av tyger bör du använda walkingfot eller som din maskin har en övermatare. Annars är det stor risk att de olika lagerna glider hit och dit. Och resultat inte blir bra. Jag själv är tveksam till att använda trikå som foder, jag skulle istället använda ett bomulltyg. Trikå är tröjbart och det kommer att blir svårt att få ihop lagren snyggt. Och har du dessutom mickrofleece istället vadd, som också är elastiskt, är det stor risk att dessa lager lever sitt eget liv. Mitt råd är att du byter ut trikån mot ett blomullstyg. Då kan du sy antingen med vanlig nål eller quiltnål. Snyggast avslutar du täcket med ett band, som du klippt till ett matchande tyg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!
Ok, så jerseyn är en dålig idé då kanske. Men funkar det med fleece som foder och bomullstyg som bakstycket? Eller blir det tokigt med fleecen? Är det bättre jag tar vadd? Mvh/c |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag brukar ibland använda fleecefiltar iställer för vadd och det fungerar bra, med bomullstyger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag skulle rekommendera att du stickar(quiltar) täcket, det behöver inte vara något komplicerat mönster utan raka linjer fungerar. Om du bara syr ihop sidorna får du något som mer påminner om en filt i ett påslakan än ett täcke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nu blev det så att jag sydde ihop det med fleecen som bakstycke.. Kan jag quilta på det? Gör jag det i från avigsidan eller rätan? Vad ska jag tänka på?
Mvh/c |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.