![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Manuellel eller datoriserad symaskin?
Hej!
Jag ska få en ny symaskin i födelsedagspresent! Frågan är då bara vad för nån? Har försökt läsa lite men frågar här istället och hoppas på hjälp! Det jag tänkt sy är kläder i bl.a. trikå till lilla dottern, gardiner och enklare heminredning, laga kläder osv. Vill kunna testa mig fram med olika typer av tyg. Har vart inne och kikat på Husqvarna maskiner, fått känslan av att dom är rejälast och jag får mest för pengarna om jag köper en sån?! Men är det värt att köpa en datoriserad eller funkar en manuell lika bra? Hclass 100Q, är den nått som kan funka? Tacksam för lite hjälp! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
I den prisklassen är de flesta symaskiner likvärdiga. Husqvarna lever kvar lite på sitt storhetsrykte från förr och är ofta något dyrare i förhållande till vad man får för pengarna.
Enklast, för att veta vad som passar dig, är att provsy i nån butik. Kan du inte det, då är det bara att chansa. De flesta maskiner runt 4000 är helt okej, lätta att använda, samt funkar bra för hemsömnad. Min senaste maskin blev en brother nv 30, var helt inne på husqvarna först då jag bara hade använt/ägt deras maskiner tidigare, men valet föll på brother istället. Bättre pris, fler sömmar, bättre garantivilkor samt trevlig att sy på. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
![]() Ska kika in Brother maskinerna! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej!
För de behoven som du har, skulle jag rekommendera en Bernina record. Det du kallar för datoriserad består till det mesta av plast. De går sönder snabbare än de från 50 och 60-talen. MVH |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej, här är ett par test av symaskiner (du kanske redan har ramlat över dom). Den från testfakta är färsk, ICA-kurirens från 2009.
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article83329.ece http://www.icakuriren.se/Documents/T...symaskiner.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() I princip alla maskiner som har raksöm och sicksack funkar för dina behov. Jag har 5 maskiner och 3 av dem skulle funka:
* splitter nya (och dyra) Husqvarna Viking Tribute 140C * 6 år gamla AEG (elgigantens 1000kr maskin) * Predom Lucznik, en 40 år gammal maskin som man kan välja att köra med motor eller trampa (jag väljer det senare). Men det finns hur många andra märken som helst som skulle funka utmärkt. Lagar man byxor är en maskin med LÅNG friarm det bästa (bara min Tribute har det), då slipper man sprätta upp sidosömmen för att laga hål på knäna. Syr du i jeans behöver du ha lite styrka i maskinen (min AEG klarar inte det, men övriga gör det). Vill du ha en maskin som håller din livstid ut är en redan 40-50 år gammal maskin att föredra (=ingen plast, min Lucznik fixar det och även två äldre raksömsmaskiner). Vill du ha hög kvalitet till lågt pris så är det begagnat som gäller, du kan köpa en gammal symaskin utan plast och för under 1000-lappen få den genomgången av en service-snubbe. Vill du ha billigaste som funkar nu så är typ IKEA, elgiganten, Lidl en variant (många kommer avråda dig, men jag är nöjd med min AEG så det får stå för dem). Vill du att den ska funka och ha bra service/garanti och är beredd att betala lite mer så gå till en symaskinsbutik. du ser... finns hur mycket som helst... jag satt i samma tankar i somras då jag bara hade AEGn och nu har jag både den nya (och dyra), och 3 gamla, men väl fungerande. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.