![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Övertråd går av
Hej. Har en problem med att övertråden går av regelbundet när jag syr, främst vid dekorsömmar. Övertråden går av (ser ut som den nöts ut) ca en decimeter ovanför nålsögat, där tråden går bakom "böjen". Har testat trådspänningen lite fram och tillbaka men får det inte att funka. Sömmen ser okej ut först men efter ca en decimeter blir sömmens tråd tunnare och tunnare och sen går den av. Inte snyggt. Nu har det gått två veckor och jag börjar bli frustrerad.
Bifogar bild. Sömmen är alltså sydd höger till vänster på denna bild. Något tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du bytt nål? Kan hålet i stygnplåten blivit skadat, vassa kanter som kan skava av tråden?
Senast redigerad av ninnami den 2012-12-11 klockan 20:22. Anledning: stavfel |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Troligen har du en vass kant någonstans som skadar tråden.
Innan tråden går av men efter den börjat bli tunnare så stoppa och se var på tråden som de trasiga kardelerna samlas upp. Det bör bli en liten "klump" någonstans. Vad har du för maskin? Hur grov nål och tråd använder du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det kan också vara tråden som är av sämre kvalitet, har själv råkat ut för detta...
Hoppas att du får fixat till det. Med vänlig hälsning Pia |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Har du gjort storstädning av maskinen?
Damm och skräp kan ställa till det. Använd gärna datormunstycke till din vanliga damsugare helt suverän att städa symaskinen med. Dom hittar du på bla Biltema för några tior. Ta nålar från en annan förpackning inköpt vid annan tidpunkt. Det kan vara fel på nålarna i den förpackningen. Annars kan det vara något hack i stygnplåten, som är ganska vanligt fel. En stygnplåt håller heller inte för evigt, en ny kostar ett par hundralappar. Har man tur kan det gå att fila bort hacket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
Hej igen. Maskinen är ny, en Janome. Jag har inte vågat ta bort någon del än eftersom jag inte är så van vid symaskiner. Har testat flera olika trådar. Ett fel jag gjort ett antal gånger med den stackars maskinen är att jag använt fel fot till stygnen... Det kanske har gjort att nålarna (jersey 70 samt standard 70) har stött i och blivit trubbiga. Ska köpa nya nålar och testa. Vad är stygnplåt? Tack för alla tips och för er hjälp! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.