![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Minska halsringning på färdigt plagg....?! Hjälp!
Satt och sydde ett mönster jag inte provat förrut men det såg helt vanligt okej ut. Raglanärm och delade fram- och bakstycken. Svårt att beskriva: Modellen heter Roxy och finns på farbenmix.de om länken inte fungerar.
Jag har sytt ihop allt förutom hela långa sidsömmen eftersom jag tyckte när jag sytt halsringningen att den såg väldigt stor ut....och japp, nu när jag provade på lilla damen så är den väldigt stor! Fattar inte hur de tänkt eller vad jag skulle kunna gjort för fel..Har läst på hemsidan och jämfört med det mesta men jag kan inte hitta vad jag gjort fel...om jag nu gjort det? Frågan är vad gör man nu?? Tyget är ett pippityg, naturligtvis borde jag testsytt i annat tyg men klänningen behövs snarast, typ idag!, så jag chansade... Det är snyggast med slät halsringning men det går ju inte, den blir väldigt urringad fram då, så kan jag sprätta bort snedslån och rynka halsringningen?? Eller har ni några andra förslag, som gör att jag kan behålla den släta looken? Nästa gång ska jag förändra mönstret själv, innan, tror jag...! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle sprätta bort snedslån och rynka hela halsringningen runt om. Borde se okej ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
En muddkant är en lösning. Eller sy en extrabit med infodring, som du först syr ihop och sen syr fast på plagget. Kan vara med knappar fram för att förvilla bort att den är ditsydd extra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Just nu sitter jag och testar att se om det blir okej att bara rynka själva axeln/ärmdelen. Provrynkar och sedan får tjejen testa, annars blir det nog helrynkning.
Tänkte infodring/besparing men jag tror inte riktigt att det blir snyggt i detta fall. Men tack ändå! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det är inte så att sömnsmån är inräknat i mönstret och du själv har lagt till sömnsmån när du har klippt ut det? Har själv gjort det misstaget och inte fattat varför det jag sytt blev enormt stort!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nä, vad jag kan se så ska sömsmån läggas till, dubbelkollade t.o.m. på tut:en som finns på farbenmix hemsida, då min tyska är allt annat än bra, särskilt specialvarianten för sömnad! Sedan är det ju så att lägger man TILL mer tyg, sömsmån, i halsringningen så borde det ju rimligtvis bli ett mindre hål...
Nu är iaf klänningen klar, och hamnar i bloggen så småningom, jag valde att rynka enbart ärmkullen och kanske var det det som skulle ha gjorts från början?? För nu är halsringningen mycket bättre och så kunde jag behålla den platta "looken" fram och bak. Tittar man på bilderna på mönstret så är det inte helt klockrent om det ska rynkas eller ej. Min förhoppning var ju att det inte skulle vara så. Men det går ju att åtgärda själv nästa gång, för klänningen blev fin, om man får säga så själv, och damen här hemma är sååå nöjd, så det blir nog flera! Fast nu gör vi "rätt"/ändringar från början... Senast redigerad av Nefertari den 2010-07-06 klockan 11:59. Anledning: felskrivet |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
Nu säger jag inte att det är det som är gjort!! Det var bara en tanke att ibland så är det sömnsmån med i mönstret fast man läser så dåligt och missar den infon. Försökt att se på bilden på klänningen, är det knäppning baktill? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.