![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
![]() Hejsan,Hejsan! skall köpa symaskin och är nästan helt nybörjare. har funderat på en kombinerad brodyr och symaskin billigaste verkar vara Brother NV_900 är den bra?
vilka tillbehör behöver man ha , vilka symaskinsfötter mm? läste på medlemmen "virrpanna" att brothers dataprogram PE Design Lite bara kunde hämta färdiga broderier. vad innebär "Automatisk stygnssättning? fanns visst bättre märkesoberoende program Embird! är de billiga typ Yamata, singer mfl för ca 1000 kr bra som säljs på stormarknader? vilka finesser MÅSTE symaskinen ha,och vilka är onödiga? om man vill sy bokstäver kan man använda en vanlig och sedan rotera och vända tyget själv på frihand så det blir det mönster man vill? vilken butik i skåne gav garanti att man fick byta maskin inom ett år, kanske de säljer bra begagnade maskiner Hoppas på svar från alla, jag kommer kunna ge 1000 tals tips sedan jag kommit i gång. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Singer, yamata osv på stormarknader är inte brodyrmaskin, men ja symaskin är de. Tyvärr är de inte så bra att ha. En vän till mig köpte en yamata och den var så värdelös att hon bad om att häva köpet.
Om man har budget på 1000-2000 kr för en symaskin så tycker jag att man ska gå till en symaskinsbutik som reparerar symaskiner och titta på deras begagnade symaskiner. Då kan man köpa beg symaskin som har fått service och också få garanti på det, oftast 1 år. Och då kan man köpa dåtidens "bättre" symaskin till samma pris som dagens skräp/budgetmaskin. Undvik dock att köpa beg från någonannanstans och/eller privat eftersom man inte har garanti och man ofta har svårt för att häva köpet/byta om det är dåligt. Men vad än du gör så provsyyy alltid först!!! Om säljaren vägrar låta dig provsy kan man fundera lite varför! ![]() Vad symaskinen MÅSTE ha och inte behöver ha är ju upp till var och en! Vad vill du sy? Det beror MYCKET på vad du ska göra! ![]() Oftast är det inte VIKTIGT med femtielva sömmar. Då är det bättre med en symaskin som syr 2-6 olika sömmar men gör det bra. ![]() Finesser som inte är "livsviktigt" är bland annat trådpåträdare, nålläge upp/ner, undertrådskontroll.. osv... En person kan vara glad med en symaskin från 1900-talets början (eller industrimaskin) som bara syr raksöm, men gör det jättefint. Medan en annan kanske vill ha fler finesser... Beror mycket på vad man vill göra.. Och sen kan det också bero på plats hemma.. Praktiskt sett är det bättre med att ha *flera* maskiner som är bra på det de gör... t.ex. en bra bas-symaskin som är stark och klarar basstygnen som t.ex. raksöm och sicksack. En overlockmaskin som man syr i trikå med och kastar kanter med. Brodyrmaskin som man broderar med. Osv. Att ha maskiner som bara gör det de gör är ofta mer hållbara än att ha en maskin som "gör ALLT MÖJLIGT" och ger bättre resultat på det de gör.... Men å andra sidan har man brist på plats och kanske inte syr ofta så är nog allt i ett bättre. Bor i Göteborg så jag kan inte tipsa om begagnatmarknaden... *liten fotnot är dock att brodyrmaskin som bara broderar och är i lägre prisklassen inte är så mycket bättre än kombinationsmaskiner ofta beroende på att bågen är så små så där kvittar det med att ha "allt i ett" eller "dedikerat". Finns ju brodermaskin i övre prisklassen som bara broderar men priset är därefter också. Jag har en brother innovis 1200 för att brodera med och jag är nöjd med broderdelen. Men om jag kunde strippa bort sydelen och spara pengar, men ändå behålla bågstorlekarna så skulle jag göra det. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tror du skulle ha kul med en bättre begagnad!
Allafall här i Stockholm är det lätt att få tag i fina broderi/symaskiner med ett par år på nacken till ett rimligt pris. Det finns ju människor som vill byta upp sig till "senaste modellen". De här maskinerna brukar vara väldigt välskötta och är ju oerhört prisvärda.
Kolla här på sidan, på typ Eniro och i seriösa symaskinsaffärer. Broderiprogram följer ganska ofta med. OBS! Alla broderiprogram är mer eller mindre märkesoberoende. du kan alltså ha olika märken på program och maskin bara det går att spara i rätt format. Fördelen med Embird är att du kan tanka hem det för att testköra en period (hoppas det stämmer? jag har det inte själv), sen vet du om det är något för dig och vad du behöver kunna göra med ditt broderiprogram. Det finns ju väldigt många olika nivåer där man kan göra mer och mer, det blir ofta svårare med de helproffsiga/konstnärliga finesserna och dyrare också! Är själv helsåld på detta, sitter nu med ritbord och allt, men började med det enklaste som man kan göra mycket roligt med. Jag köpte en jättefin broderimaskin beg i min favoritaffär med ett års garanti. Det var jag glad för när den dyraste delen, pekskärmen blev svart efter 11 månader. 2000kr som jag INTE behövde betala! Dessutom får man ju gratis hands-on-hjälp i en affär! Lycka till med ditt inköp! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
tack för dessa två tips. jag var nära att köpa en singer 2250 för 999 kr på netto . men inser det är bättre att köpa en begagnad i syaffär. vad är overlock maskiner till för. sett det finns paket med vanlig och overlock från pfaff för ca 8000 kr.
finns det paket med vanlig basmaskin och brodyrmaskin. finns det små mini som är bärbara, de kunde väl gjutas i aluminium istället för gjutgärn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Varför det är bra att symaskiner är tunga inser man snart när man blir snabb och duktig och vill sy fort, då kan maskinen börja hoppa om den är för lätt!
Förövrigt undrar jag om det är så mycket gjutjärn i dem nuförtiden... Vad jag vet finns det mindre symaskiner också, de har nästan bara raksöm och sicksack, för att t ex åka runt och fålla gardiner. Alla symaskiner är väl bärbara utom antika trampmaskiner? Även på den tiden fanns det portabla som man vevade med handen istället för att trampa! ( fast de var av gjutjärn... ![]() Gå in i en symaskinsaffär och be dem visa dig en overlock, så får du se vad den är till för! Den skär kanten och syr i ett moment! De flesta nybörjare tycker att det är lite krångligare att sköta en sån, skär den så skär den, knivarna behöver bytas, svår att trä osv. Fast det finns jättedyra med tryckluftsträdning... Men är man bra på att sy är den bra för att sy i trikå och att kasta över kanter. Mitt bästa tips är att börja med EN någorlunda BRA maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Själv har jag en Pfaff 2134 som jag är väldigt nöjd med. Så det kan ju också vara ett alternativ.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
tack stenbeckan! bra att få veta att PE lite inte är så bra men vad är det som är dåligt? och hur använder man alla olika program på samma sätt: man skanar in em bild och prgmét förvandlar det till ett "brodyrschema" som man sedan laddar minneskortet med och stoppar det i maskinen som sedan syr upp det eller öveför man med usb-sladd och kan styra symaskinen "live" från datorn?
klipper maskinen av ovantråden automatiskt och fäster den. detta måste man upprepa och trä om med ny tråd vid färgbyte. repas inte tråden upp men maskinen fäster förstås automatiskt vid broderiets slut? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
har sett massor med smarta prylar man kan köpa i usa webbbutiker men hur gör man? måste man betala tull och skatt och är frakten dyr till Sverige
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
om man kan teckna går det att rita på tyget och sedan sy på frihand med att följa linjerna. då behöver man ingen dyr brödyrmaskin alls ? kanske omöjligt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ska man frihandsbrodera så räcker det med typ enklaste maskinen i världen.
![]() Jag har en känsla av att jag skrivit tidigare men tyget styr "upplösningen". Så det beror på material inte maskin vilken "upplösning" det är. Om du tänker lite så är det ju naturligt, om du väljer glest vävt tyg så måste det til större stygn för att inte falla mellan vävtrådarna i tyget. PE-Design Lite suger eftersom man knappt kan göra nåt i den. I princip bara öppna en existerande brodyrfil o sen spara i annat format... Om man betalar för programmet har man åkt på en bluff. Visserligen kan man se det så här, vill man ha kortläsaren, så kan man betala för dem om man vill ha en sådan (men kortläsaren fungerar BARA i Pe-Design Lite. Dyker inte upp som enhet i Windows, går inte nå via Embird eller andra program osv). Men programmet Pe-Design Lite borde vara gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
tack Helena! denna sysidan är superbra, för nybörjare och karlar man slipper stå i en symaskinsaffär och se ut som ett fån med sina funderingar som leder till att man inte behöver köpa nån avancerad symaskin. man lurar sig själv om man har stora nybörjarförhoppningar om dataprogram och brodyrmaskiner mm.
finns det inga kvinnliga dataprogrammerar som knackarihop ett smart och bra dataprogram. gissar att de som jobbar som produktutvecklare på symaskinsföretagen är vrånga karlar som inte själva syr.maskinerna verkar inte vara så användarvänliga ännu! kanske Singer´s CE-150 och CE-350 kan förbättras om de styrs "live" från datorn för de verkar inte ha egen dator inuti maskinen! det program Ni nämner köper man det i affärer eller laddas ner från webben. kommer nog köpa en bra enkel maskin och och fixa egen kanal och lägga upp videotips på youtube. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Citat:
Brist på standardisering, nöjda maskinbroderare sedan länge (dvs de som använt programmen ända sen början är givetvis vana och nöjda), programmerare som inte tänker utanför sina ramar.. osv... och framför allt: för smal målgrupp.... Jag kör Embird, men det kan vara 100000 gånger bättre... Så många moment som man måste göras i 10 steg, medan man kan göra "samma sak" i 1-2 steg i t.ex. Corel Draw. Men som sagt, de som programmerarna pratar med och lyssnar på är själva nöjda och förstår inte riktigt vad som behövs ändra eftersom de ju är vana och nöjda. Det är inte "roligt" att rita maskinbroderingar, det måste jag säga. Visst lär man sig hur man ska använda och tampas med för att gå de där 10 stegen extra, men det är så tidsödande och frusterande i slutändan. Det finns knappt någon bra program, och eftersom de verkligen kostar för jäkla mycket kan man inte riktigt sitta i en månad och testa 1 program var fullt ut inkl att spara o brodera ut för att slutligen komma fram till sitt favorit. Ja, alltså, det finns ett antal program nu men de har svagheter allihopa.. Kanske bra på en del, men dålig på en annan del. Embird är i alla fall kapabel till att göra en del, men som sagt, känns som om man är fast i 90-talet och att man måste göra mkt för hand eller gå flera steg i onödan... Jag har skrivit tidigare de sakerna jag tycker är onödiga eller dumma, men jag orkar inte göra det igen eftersom jag inte fått gehör. Jag har så många design i mitt huvud, men inte fått ut så många eftersom det är så jäkla omständigt. Själva att rita ut, och sen att brodera ut och förstås försöka klura ut vilka inställningar som blir bäst osv... Sen glömmer man till nästa gång och man måste klura ut igen.. vilken stygnskala? stygntäthet? stygnlängd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Tja om du ska brodera för hand, måste du nog vara stadig på handen efersom man gör det medan man syr konstant. Och är nog bättre för "målade" bilder, inte för illustratiner och text.
Sök på youtube freehand machine embroidery så får du se exempel på sådant. eller freemotion ist för freehand |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
tack Helena för bra svar! Nu är jag taggad att verkligen fixa "sy-drömmarna" skulle behöva fixa att sy Dammskydds-överdrag och smarta bärcase till synthar och veteranbilar, verktygsförvaring som man kan bära med sig, vildmarksutrustning mm mm ja 100 tals smarta lösningar som antingen inte finns eller är extremt dyra att köpa.
skall kolla dina tips som Ni gav på demofilmer på webben. skulle tagit lång tid att hitta annars, tid man inte har, verkligen bra tips tack, Ni är en ängel Helena. bara att sätta igång NU! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
hittade denna bra youtubefilm
http://www.youtube.com/watch?v=8JWRtsyoLhQ han gör sina egna brodyrbågar en vanlig tavelram från Clas ohlson som sätter ihop själv kunde funka bra som häftas fast med häftpistol snabbt och effektivt. skall företag tillverka allt man behöver då blir det dyrt |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.