Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-02-27, 13:46   #1
Millisch Millisch är inte uppkopplad

Unhappy Problem med Min första symaskin

Jag har precis köpt mig min första "riktiga" symaskin (sydde innan på en IKEA maskin).
Iaf. jag har köpt en PFAFF Select 3.0 och sytt lite på den.
Idag har jag suttit och sytt lapptäcke, plötsligt tog undertråden slut. Man kan spola undertråd när maskinen är trädd(drar bara om tråden lite) och jag tänkte att jag skulle testa det, sagt och gjort, det fungerade fint!
Jag satt tillbaka spolen(rätt) och när jag skulle till att hämta upp undertråden så går det inte att få ner nålen! Den tar i själva spolhuset! Jag tog bort stygnplåten så att jag skulle kunna se vad som hände och hålet som nålen ska ner i är ca 3 mm bort, till höger (om man ställer om nålen på ratten,ca 3-4hack åt höger så går den ner). Jag lyckades tillslut efter en del lirkande få ner nålen och då hämtar den inte upp undertråden. Det är som om det helt plötsligt blev osynkat!
Vad är det som har hänt med min alldeles nya maskin? Har jag haft sönder något? Jag förstår inte...
Millisch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 15:13   #2
iamia iamia är inte uppkopplad

Först GRattis till din nya maskin. Det bör göra först är att byta nålen, den kan ha blivit krokig.
ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 15:44   #3

Hej Åsa!
Tack, hoppas bara jag "får till den" snart...
Nålen är bytt men det hjälpte tyvärr inte heller.
Gammal 2009-02-27, 18:27   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Jag skulle ta ur spolen och trä om det kan hjälpa ibland... Kolla så inte spolhuset kommit ur läge genom att försiktigt "ruska" om den....
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 19:28   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Hmm utan att veta kan du ha tryckt på en knapp som ändrar nålposition?
På de flesta maskiner kan man det.
Min maskin Bernina 1230 (Gammal trotjänare) vill inte gärna
hämta undertråd i höger eller vänsterposition.
Bara en tanke /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 19:46   #6

Jag har trätt om maskinen flera ggr. (både över och undertråden).
HeleneB; Jag har även kännt på det precis som du sa, och tycker att det liksom "glappar" några mm med-/motsols, kan det vara så eller ska det vara helt stumt, så det är det som är felet?
Bibbi; Nej, jag har en ratt som man ändrar nålpositionen med. I neutraläge tar det stopp och om jag ställer den sisådär tre-fyra steg åt höger så löper nålen fritt ner i spolhuset men tar då inte med sig någon tråd.

Men tack så jättemycket för tipsen, det hade lika gärna kunna vara något av det så jag är verkligen tacksam för era förslag!

Jag blir så ledsen, det är andra gången jag syr på den, jag har ägt den i...sex dagar.
Gammal 2009-03-01, 17:51   #7

Tack för alla goda råd!
Jag vill rätta mig själv, det kanske är jag som inte kan namnet på symaskinens delar.
Grejen är att när jag tar ut spolkapseln(som spolen sitter i) så kan jag ändå inte få ner nålen. det är alltså själva "huset" som nålen tar i, som känns osynkat.
Jag förstår inte hur det kunde hända...
Gammal 2009-03-01, 18:56   #8
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Då skulle jag utan tvekan gå tillbaka med maskinen och be om hjälp, även om det känns surt med en så ny maskin
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 20:36   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag har två pfaffar och jag är vänsterhänt. Men jag har aldrig brytt mig om att använda hållaren/pinnen/spaken.. bara till när jag drar ut kapseln, men inte när jag sätter i ny spole, jag bara petar dit en ny... Men jag drar i tråden så det hamnar rätt. i 90% av fallen skall det vara medsols. (de få sällsynta 10% är när jag ska sy i jättetjocka lager eller sy på kardborrband, då fungerar faktiskt motsols bättre, det blir mindre lösa kurviga sömmar)

Men mina pfaffar är inte samma sak som din nya, jag har inte sytt på de nya pfaffarna (10 eller yngre) de är annorlunda pga annan ägare, designer och tillverkare. Kanske är de känsligare.

Jag tycker att du ska gå tillbaka med maskinen, man ska inte behöva stå ut att ha en dum krabbig maskin. Kanske är det en måndagsexempelar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.