![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Mönsterbeskrivning - nybörjarfrågor
Hej,
Ska ge mig i kast med att sy min första tröja på en sisådär 20 år, en enkel tröja till 3-åriga dottern i ett stretchtyg. Står nu så här i beskrivningen: "Overlocka alla delarna eller efterhand som arbetet fortskrider". Jag har en overlocksöm på min maskin (ej overlockmaskin). Är denna overlockning nödvändig på stretchtyg eller vad gäller? Vidare står det lite senare i beskrivningen "Sy dubbelstickningar längs halskanten. Dubbelstickningar innebär att jag syr med tvillingnål antar jag?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Overlocksömmen är strechig, vanlig söm riskerar tyvärr att spricka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Charlotte
Du kan visst använda din "overlocksöm" som du har på din maskin. Jag använder den till stretchiga tyger och det fungerar utmärkt. Jag har även använt den till dekorationer med avvikande trådfärg och till att fålla upp med. Ett tips är att lätta lite på pressarfotstrycket när du syr i stretchiga tyger och dra inte i tyget utan låt det mata fram själv för att undvika bubblor i sömmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om man riskerar att behöva sprätta, vilket är väldigt vanligt (speciellt som lite ovan) skulle jag ändå rekommendera tvillingnål eftersom den faktiskt går att sprätta / dra tråd!
Annars kan du köra med smal sicksack! Den är ju garanterat elastisk... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Just det! Till alla synliga sömmar: tvillingnål, annars kan du köra med smal sicksack för ihopsömnad isf raksöm.
Skulle tyget vilja "fransa sig" kan du köra vanlig sicksack, annars skulle jag inte bry mig om det öht! (Tex velour behöver inte sicksackas alls!) Sist jag sydde "slarvtröja" till mig själv sydde jag faktiskt bara en någorlunda elastisk dekorsöm ngn cm från nederkanten utan att vika upp alls, superenkelt. Ser helt ok ut! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.