![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Trådarna går av
Min Pfaff 4874 har anlänt och det är så frustrerande att man alltid stöter på en massa inledande problem, innan man vant sig vid en ny maskin. Försöker intala mig att det ju alltid är så, men kul är det inte. Jag har läst en massa i instruktionsboken och tittat på cd:n som följde med med trädningsanvisningar och jag har trätt och trätt och trätt igen. Tråden går nämligen av, hela tiden, innan jag kommit många centimeter. Det är 3-nålars coversöm (täcksöm) jag försöker mig på, och det vill sig inte. Tråden i de två första nålarna går av hela tiden och hoppar ur nålarna. Först upptäckte jag att jag hade trätt fel, och eventuellt var en nål inte helt iskruvad, men det är fixat nu, och jag förstår bara inte vad som är fel. Några tips eller idéer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad använder du för tråd?
Vet att flera har haft problem med tråden som kommer med från SMD. Prova att trä om den med ny tråd. Kan det vara så att nålarna blivit skadade? Du kan ju prova att byta ut nålarna. Har också haft problem med att tråden går av på min overlock (inte en coverlock) då sa symaskinsförsäljare att man ska trä om maskinen helt. Så prova det också ( fast det gör du ju ändå om du byter tråd) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Sitter nålarna rätt... platta sidan bak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, nålarna sitter rätt. Det har jag kollat flera gånger, liksom att jag trätt om allting flera gånger. Men jag tänkte faktiskt också på tråden. Det är SMD:s tråd, och den verkar inte vara den allra bästa kvaliteten, så jag ska prova att byta...
Fler idéer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jippie! det gick mycket bättre! Tack för tipsen. Men en sak jag undrar nu är om det ska liksom knaka (litet) när nålarna går i tyget, eller snarare strax efter att de går i tyget. Det låter liksom lite "knak, knak, knak" i varje stygn när de tre nålarna gått ner. Jag tror inte att det är p.g.a. dålig nål, eftersom det inte låter någonting i det allra första stygnet när jag vevar ner trådarna och nålarna perforerar tyget, utan det börjar låta först i det andra stygnet, när nåltrådarna börjat möta den undre tråden och det blir en söm.
Undrar också om någon vet om maskiner som denna är särskilt känsliga för vilken tråd man använder (lite dumt av SMD isåfall att skicka med en tråd man inte kan använda i den maskin man köper, men de skickar ju med samma tråd till alla). Eller kan man mixtra med trådspänning eller annat så att den kan ta SMD-tråden också? Jag provade med det, tänkte att SMD-tråden var tjockare så att man skulle lätta på spänningen, men det gick inget vidare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag köpte en Cover Pro från SMD och jag kan inte heller använda deras tråd. Tänkte använda den till vanlig overlock-söm...
Annars sitter man med 50 000 meter helt värdelös tråd... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:54.