![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Mattrasor av trikå
Hur klipper man mattrasor av trikå? Om man t ex ska klippa trasor av en gammal T-shirt klipper man då från sida til sida eller nerifrån och upp?
Någon som vet om det går att använda trasor med inslag av t ex elastan till grytlappar? Det är ju inte så roligt om grytlappen smälter i handen på användaren. Hur ska man klippa mattrasor av fleece som ju är mer elastiskt på ena ledden än den andra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hmmm...
Mattrasor av trikå skulle jag inte göra. Möjligtvis en lapp att damma med eller annat skoj, men inte mattrasor. Trikå beter sig underligt i väven och den mattan blir inte stadig och bra. Stadkanterna svajjar och den blir oformlig. Säkert någon med andra åsikter men jag skulle inte använda trikå till mattrasor. Överhuvudtaget material som töjjer sig skulle jag avråda till att använda. Kanske jag är gammalmodig men en trasmatta består av bomull eller iaf stadigt tyg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har vävt flera trasmattor av trikå. Gamla frottesockor klippta i spiral blir fint.
Men man ska vara van att väva och kunna hålla stadkanterna! Lite lättare om man har dubbla trasor, en fast och en töjbar. Klipp trasorna med så lite töj som möjligt om du inte är mycket van vävare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Egentligen hade jag tänkt att virka av dem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.