![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hejsan!
Nu känner jag mig urdum.. ![]() Idag har jag fått min nya symaskin (en Husqvarna Prelude 370) och har genast satt igång att sy ett par bebisbyxor i trikå. ![]() Tidigare har jag bara haft raksöm, zigzag och trestegszizzag att tillgå och då använde jag en smal zizzagsöm för att sy i trikå (samt trestegszigzagen för att kasta kanterna). Nu har jag äntligen en symaskin med några trikåsömmar och då upptäcker jag att jag hela tiden undrar "Vilken söm ska jag använda till det här momentet?" Nyss har jag använt overlocken till att sy ihop sidsömmarna, och det funkade ju bra. Men nu fastnade jag.. På insidan, en bit ner på byxbenen ska jag sy fast en remsa (med invikta sömsmåner) som ska bli en dragsko att trä resår i. Byxbenen ska alltså få en liten "volang" med hjälp av resåren. Nu undrar jag vilken söm jag ska använda för att sy fast dessa dragskor. Sömmarna kommer ju synas på utsidan. Inte får de vara alltför breda heller, eftersom det ska gå att få in resårbandet i kanalen mellan dem sedan. Förut skulle jag ju ha tagit min vanliga lilla smala zigzag, eftersom jag inte hade något val, men nu? Raksöm skulle ju varit det självklara valet om tyget inte vore stretchigt.. ![]() Så småningom ska jag förstås också fålla byxbenen och då står det bara "Sy fast sömsmånen med en stickning" - vad menar de då? Jag kan förstås improvisera, men tänkte ändå passa på att fråga er experter innan jag sabbar något i onödan... Tacksam för all hjälp! // Linda |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.