![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vad gör jag för fel?
Jag får inte till kantbanden. Är det för att jag klippt remsor i tygriktning och inte på tvärsen?
Det blir som en liten "stå-kant". Och jag klippte remsorna för smala så jag fick sy mitt på bandet. Inte så snyggt tycker inte jag, ser hellre att sömmen ligger dold i sömmen mellan klänningtyg och kantband... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja jag skulle säga att det är som du själv redan skrivit att skråbanden ska vara klippta på skrådden för att bli följsamma.
De står ut för att du klippt dem i trådriktningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Dom står ut ändå. Jag har ställt samma fråga tidigare och fick lite olika tips, bl.a. att man får pressa ordentligt och kanske även fukta kanterna lite.
Jag har insett att snedslå lever sitt eget liv ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Man måste töja lite på snedslån.
Mät längden på ärm/halshålet och klipp till snedslån efter det måttet + lägg till sömsmånen för att sy ihop den. Jag tycker det ser ut som om du inte har töjt på din snedslå. Just för att den ska bli töjbar måste den skäras/klippas på snedden, 45 graders vinkel mot trådriktningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
tack för svar
och jag ska klippa på skrådden nästa gång.
Snyggast och mer följsamt blir det om man syr med inprovningar och har möjlighet att klippa jack i sömsmånen för att få det vävda tyget främst att bli mer följsamt, men då missar man kantbandens charm. Jag har så jätte svårt för att få till en snygg finisch på plaggen - det ser alltid så hemmagjort ut. T ex när kantbanden ska mötas vid ihopsyning... Eller när inprovning för blixtlås eller fåll ska mötas med ett kantband... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.