Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-15, 07:46   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad

Dethär med Lajv

Jag har lite funderingar kring Lajv...

Har ju sett att det finns väldigt många lajvare på sysidan och varje gång jag ser dom fina saker som folk sytt så blir jag så inspirerad.

Jag skulle också vilja ha såna fina gammaldags kläder. Tycker också att lajv verkar väldigt roligt.
Men jag vet inte riktgit var och hur man kommer i kontakt med sånt... Jag bor ju i Finland och det verkar som att lajvande inte är lika utbrett här som i Sverige, eller har jag fel?

Dessutom måste jag säga att jag är lite fördomsfull Vuxna människor som springer omkring i "tomte-kläder" i skogen... *hmmm*
Men å andra sidan så skulle jag ju vilja göra det själv, det verkar ju så himla kul!

Men är man för gammal för att börja lavja när man redan är 23 år, snart 24?
Känns som att de flesta börjat redan i tidigare tonåren, och då genom att man redan känt nån som lajvar.
Vad skulle en lajv-förening (heter det så?) tycka om en helt utomstående som vill komma med och "leka"?

Hmmm... många frågor och funderingar. Är det nån som kan förklara och berätta lite om lajvande till mig? Är så nyfiken
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-15, 08:41   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad

Du är inte alls för gammal. Jag tycker att du skall kika lite vad som organiserats i finland, kanske den här länken kan hjälpa dig http://www.larp.fi/larppaaja/lrn/

Lajv behöver ju heller inte vara att "tomta runt" i skogen i fantasykläder, det kan vara nutid inomhus, eller framtid, 70-talshippies på självförverkligandekurs, eller ett gäng pesionärer på bussresa (uppblandat med "riktiga" människor), hur kul som helst.

Skillnad mellan lajv och reenactment är att lajv innehåller ett teaterinslag, du spelar en roll i en till viss del förutbestämd story, vanligtvis finns ett rudimentärt "slut" som man som grupp siktar på, med mycket plats för improvisation på vägen. Här finns det fritt att skapa fantasivärldar utifrån folklore eller Tolkiens böcker t.ex. man kan ha magiska färdigheter eller vara alv o.dyl eller köra helt historiskt korrekt 20-tal där folk läst på om samtidens litteratur och politik och har korrekta kläder och lyssnar på orginalstenplattor.

Reenactment är ett så kallat historiskt återskapande, man försöker så gott man kan att komma så nära det "riktiga" som möjligt inom en utvald tidsperiod och befolkningsgrupp. Där spelar man ingen roll utan är i princip sig själv i historisk tappning, där finns det väldigt lite utrymme för fria fantasier vad gäller utrustning.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-15, 09:13   #3
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad

Hmmm... googlade runt lite och hittade en förening som faktiskt håller till rätt nära där jag bor, Eloria heter den.

Den länk du skickade var rätt bra också men det verkar mest vara finska föreningar och evenmang på den sidan och ajg är ju svenskspråkig så jag håller mej nog helst till de finlandssvenska föreningarna

Men jag råkade "snubbla över" nånting nytt. Såg att dom ordnar medeltidsmarknad i Åbo om två veckor http://www.keskiaikaisetmarkkinat.fi...3&nodeid=11757
och just den helgen ska vi vara i Helsingfors, så kanske vi åker en sväng till Åbo också och går på medeltidsmarknad. Har en moster där så det skulle ju vara ganska passligt.

Man får säkert bra med inspiration på såna ställen Skulle vara kul om man kunde få sambon lite intresserad också. Vi har rätt få gemensamma intressen, men är stora fantasy-älskare båda två, som tycker om att springa omkring i skogen

Kanske dethär med lajv kunde vara nåt för oss då?

Skulle dock vara roligt att först lära känna nån som håller på med sånt, så att man kan bli "presenterad" in i dethär med lajv. Vet inte riktigt om jag vågar ta kontakt med en förening helt själv, utan att känna någon där. Eller ännu värre, att faktiskt anmäla sig till ett lajv. När man inte känner nån och aldrig deltagit tidigare...
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-15, 18:53   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Nu håller jag visserligen till nere i södra sverige, men jag har lajvat rätt länge och jag kan lova dig att ingen tycker det är konstigt med "nybörjare" i din ålder.
Det fins folk som börjar som tioåringar, det fins folk som börjar som sjuttioåringar. Det fins folk som tar med sina småbarn, det fin folk som tar med sin gamlafarmor. Jag skojar inte, även om medelåldern på fantasylajv (såna där medeltidsinspirerade sagolajv) ligger typ 15-25 så fins det gott om folk i alla möjliga åldrar.

Jag tycker du ska börja med att kika runt lite. Ser du någon som gjort en häftig dräkt, fråga varifrån personen har fått sin inspiration. Ser du/hör du om någon som verkar ha spelat en rolig roll, fråga hur det funkade och hur den löste olika saker. Lajvare är trevliga människor som gärna delar med sig.

Sen tycker jag du ska välja en förening du vill börja i. Läs deras kampanjväldar och se om det faller dig i smaken. Kolla efter vad dom planerar för lajv framöver och bestäm dig för ett en bit fram i tiden som du vill åka på. fem-sex månader tycker jag är rätt lagom tid för att planera en ny roll och fixa utrustning till densamme, men sånt är väldigt individuellt.
Sen är det bara till att skriva sig en roll, anmäla sig, ställa alla dumma frågor man behöver till arrangörerna (var inte rädd, dumma frågor är bättre än dumma misstag) och kanske hänga lite på föreningens forum om dom har ett sådant. Se om du kan hitta någon att snacka ihop sig lite med innan lajvet så man har någon som inte är en total främling när man kommer dit och sen... ja sen lajvar man

Har du frågor om rent praktiska grejer som inte rör kampanjen (som matförvaring, lajviga sängkläder eller vad som helst) så får du hemskt gärna fråga mig och jag är säker på att det fins massor av andra lajvare här på sysidan som också gärna ställer upp och svarar på frågor.

*välkommen till landet lajvien*
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.