![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() hej!
jag har en idé till en klänning jag vill sy och behöver det perfekta tyget. jag vill ha ett vitt tyg med HALLON på. jag har faktiskt aldrig hittat ett tyg med hallon på någonstanns, men det beror väl kanske på tygaffärerna. iaf, det är något liknande dethär jag är på jakt efter: http://farm1.static.flickr.com/233/5...222026b5_o.jpg Och så nu till min poäng med inlägget: Jag har sett i några personers gallerier här på sysidan att man tryckt på tyget själv. För det skulle ju isf. vara det ultimata kanske? dock så vet jag inte hur man gör >.< Jag har fått lära mig nån teknik i skolan som jag tycker verkar onödigt komplicerad och jobbig + att det inte verkar bli så bra. Tekniken jag fått lära mig är den där man skär ut sitt "mönster" i någon slags plastfilm som man sedan tejpar fast på en fyrkantig sil-liknande sak. Och sedan häller man på lite färg och drar med en slags skrapa fram och tillbaka över bilden. Om det finns någon annan bättre teknik så skulle jag gärna vilja få veta hur man går till väga med den eller kanske alternativt att du som kan hjälper mig med det, mot betalning såklart! =) Annars är länkar till sidor på nätet där dte finns hallontyg självklart välkommet! =D Tack på förhand! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det du lärt dig tror jag kallas screentryck, och jag tror egentligen det är det bästa sättet. Jag har tryckt lite med linolium tryck, det tycker jag är roligt att pyssla med, men det blir inte så snyggt på sammma sätt som screentrycket. Du kan kolla på min sida, där har jag lagt upp bilder tryckta på papper. Linolium tryck innebär att man har en linoulium väv som man ristar ut ett mönster från och sedan målar på färg och trycker. Typ som potatistryck fast detaljbiten blir bättre.
Du kan även köpa ett papper på panduro hobby (säkert andra hobby affärer också) som du skriver ut ditt tryck på från datorn och sedan stryker på. Det kostar ca 140 kr för 5 ark. Jag har materialet, men har aldrig testat. Mvh Sofia! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ett enkelt tryck är att skära ut en schablon i plast som du beskriver och sen stöppla i färg. Dutta men en bit skumgummi först i färg och sen på schablonen som du fäst på tyget. Det är viktigt att bara dutta rakt uppifrån så att färgen inte smiter under kanterna på schablonen.
Ska man bara göra ett tryck kan man skära ut sin mall i sånt papper som sitter runt kopieringspapper för det är vaxat på baksidan och fäster på tyg om man stryker. På så sätt får man en schablon som sitter fast på tyget och slipper färg under schablonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ett tips är att kolla vilken färg du väljer. Det finns en täckande färg som funkar för färgade tyger och en som funkar för vita/väldigt ljusa tyger.
Jag har gjort egna schabloner, vilket är hyfsat pyssligt i synnerhet om man ska ha många färger. Jag har köpt schabloner, vilket är dundersmidigt. Jag har testat att göra tryck med saker som finns hemma. Vinkorkar gav till exempel väldigt roliga prickar. Jag har även köpt skumgummistämplar (klichéer) och tryckt med det. Samt potatistryck. Ett tips är att inte stryka på för mycket färg och att var väldigt sparsam med färg i dutten när man använder schabloner. Gå hellre på flera gånger. Jag tycker att det är ett kul sätt att förnya kläder på. Flera ställen har även 3D-färg. Det blir som ett slags skum som gör att det hela blir lite upphöjt. Kul som detaljeffekter. Annars så kan man köpa tuschpennor att fylla i detaljerna med. Jag har testat att måla med tuschpennor på t-shirtar, men det drar sig för mycket för att det ska bli bra. Det flyter ut lite i kanterna också. //Kaja |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag använder mig av textilfärg i sprayburk. Tejpar bara för där jag inte vill ha en viss färg.
jag tycker att detär det smidigaste för att inte färgen ska smita in under kanterna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
jaa okej, tack för hjälpen! =) jag har faktiskt funderat på det där med arken man kan skriva ut från datorn och stryka på för dte har jag gjort på några t-shirtar. frågar är bara om dte blir bra på en klänning för dte blir rätt mkt. stelare just där trycket blir. (ganska mkt stelare än med textilfärg) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
Ja det låter som ett av dom smidigaste sätten med användning av textilfärg iaf. =) tror min pappa har nya sånna "dutt grejjer" som jag kan få. det var tydligen poppis med schablon tryck på 90-talet =D (han är målare) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
jag köpte en färg i en konst butik för ett tag sen som även hade lite mindre burkar med textilfärg. Provade den här om dan på ett vitt bomullstyg och den täckte väldigt bra och gick inte igenom till baksidan speciellt mkt även om jag tog rätt mkt färg på en gång =) det där med 3D färger lät kul. ska nog kolla upp i affärerna runtomkring om det finns =) tack för tippsen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
jo det låter bra, men det passar kanske bara till lite större tryck? blir kanske väldigt pilligt och sårt att få det rätt om det tex. är ett litet hallon på 3x2 cm? ![]() =) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.