![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Lapptäcke som påslakan
Jag ska sy ett lapptäcke till en kompis bebis. Dock funderar jag på om jag ska göra det som ett påslakan (dvs inte ihopquiltat) och knyts med bomullsband längs ena sidan.
Är det att föredra när det ska vara till en bebbe som kanske kräks eller pinkar på det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle quilta det som vanligt (alltså inte som påslakan) Och ha bomullsvadd emellan. Blir det smutsigt är det ju bara att slänga i tvättmaskinen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tänkte ha ett täcke i, så det funkar att ha i sängen och på golvet.
Jag skulle aldrig få in ett helt täcke i tvättmaskinen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
I boken "Sy med overlock " av Tove Fevang finns ett lapptäcke som är sytt som ett påslakan. Det är sytt med flatlock som ger snyggt resultat på baksidan också. Jag har testat tekniken och sytt en lapptäckesduk med flatlock, det blev jättesnyggt!
// Magdalena |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jaha, då förstår jag.
Trodde det skulle bli ett litet täcke |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nix, här kör vi rejält!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ska man quilt med vadd och hela baletten behöver man ju inte sicksacka/overlocka alla kanter, men ska man göra ett påslakan krävs ju det.
När det gäller det där med kräks och pink så går det ju snabbt igenom påslakanet och man får tvätta täcket med (egna erfarenheter..;-) Värt att tänka på är att bebisar upp till ca 1 år inte ska ha för fluffiga täcken pga kvävningsrisk mm. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:52.