![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej alla, jag är ny på sidan och tänkte börja med att ställa en fråga här inne :-) Jag hoppas nämligen slippa lämna in min gamla maskin på servide/lagning eller liknande, då min studentplånbok inte är så fet just nu....
Problemet är att tråden skavs av när jag syr, och halva tråden korvar upp sig genom nålen. När jag sydde med tvillingnålen igår hoppade den över massa stygn på den yttre sidan/nålen då, där den skavs av. När jag syr med enkel nål tjorvar det ihop sig i spolhuset när den slits. Alltså, den går inte av helt utan trasas bara. Någon som varit med om detta? Jag är inte bäst på att serva den och hålla den i skick, men är detta något som kan bli bättre med en ordentlig rengöring/smörjning? Tacksam för svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kan det vara så enkelt att du sätter i nålen fel. Har gjort det felet nån gång med samma resultat
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej.
Kolla spolhuset så att det är fritt från ludd och trådar. Det kan räcka med en liten trådbit.Om du har spolkapsel så finns det en liten skruv i den och där (på insidan) kan det samlas ludd.Byt nål och träd om maskinen. Titta i serviceboken om den skall smörjas. Du kan också gå in på forum och symaskiner där finns det en del att läsa om olika maskinproblem. Lycka till Barbro |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för ditt svar. Jag har nog inte satt i den fel (men vem vet, jag ammar ju ;-) platta sidan bak, runda fram :-) Bäst jag kollar iaf...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ok, man vågar sig på de små skruvarna med menar du? Ja, varför inte? Garantin lär ju ha gått ut för längesen :-)
Tack för ditt svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Använder Du rätt spole?
Husqvarna har tre olika sorter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har bara haft de spolarna som kommit med maskinen, jag har tänkt köpa fler iofs, men hur menar du olika spolar? Det kan väl inte finnas olika spolar för olika sömmar heller?
Min husqvarna är jättegammal, säkert 20 år, den heter husqvarna 105, jag hittade den inte ens i listan här ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
I flera trådar (hittar inte dem nu) har denna frågan tagits upp så du kan kolla följande: Byt nål den kan vara sliten i hål och udd. (fast man inte tycker det) ta en tandtråd och rensa mellan brickorna (på båda sidorna om brickan) som tråden går mellan när du trär maskinen. Att detta sker när du syr med dubbelnål kan bero på att du har lagt sytrådarna på samma sida om brickan, lägg en på var sida och kolla.
Skruva inte!!!! på spolen den är mycket korrekt (oftast) inställd och det är mycket svårt att få till det rätt. Hoppas jag kunnat hjälpa dej. Annette |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Glömde en sak
dammsug ur spolhuset och borsta med en liten borste medans du gör det. minsta lilla ludd kan ställa till besvär på en del maskiner
Annette |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Om det är en spole som följde med maskinen är den förstås rätt.
Det är samma spole till alla sömmar, men olika till olika maskiner. Viktigt är också att man lägger spolen som en "nia" i spolkapseln. Hoppas det löser sig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Re: Glömde en sak
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:24.