Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-16, 18:02   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad

Äldre pfaff - erfarenheter?

Har än en gång tagit tag i symaskinsdrömmarna, och varvat centrums tre symaskinsbutiker. Behöver en basic maskin att lära mig sy med, minimikrave är raksöm, sicksack och trikåsöm. Blev förevisad massor av olika maskiner av olika märken, alla försäljare hävdade naturligtvis att just deras modell var bäst. Efterom jag studerar och inte direkt har några stora ekonomiska svängrum försöker jag hitta en vettig symaskin för så lite pengar som möjligt. Blev förevisad en äldre pfaff, såg ut att vara från 70-80-talet, och försäljaren sa att jag kan få den för 200 euro, med rätt att lämna tillbaka den inom ett år om jag inte blir nöjd. Han trodde dock att jag skulle bli nöjd med den.

Nu undrar jag - har någon av er erfarenheter av äldre pfaffmaskiner? Jag har aldrig sytt på en pfaff tidigare, men är inte så märkesfixerad. Vill dock köpa en maskin av "erkänt märke", inga anonyma billighetsmaskiner. Undrar mest vad de äldre pfaffmodellerna har för rykte, om det är något speciellt man borde akta sig för eller liknande.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 18:14   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad

Hejsan!
Vet du nån modell på pfaffen som du är bjuden? Om du vet det så kan jag kolla vilken årgång det är och hur värdet kan vara.
Pfaff är en kanonmaskin och har varit under många år, sen kan man ju betala mer eller mindre. Men återkom så kanske jag kan bistå dej lite...
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 18:21   #3
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Håller helt o klart med Pia.
Pfaff är en kanonmaskin. Jag har haft "nya" pfaffmaskiner sedan början på 80-talet, skulle aldrig byta märke. Jag är sååå nöjd och stolt över mina maskiner som jobbar så bra och syr så vackert.
För 10-12 år sedan så hittade jag en gammal pfaff på en auktion, maskinen var/är från 1959-60 tror jag. Servade den lite och körde igång. En supermaskin som jobbar hur fint som helst med tunga tjocka tyger. Den är mitt fynd som jag vårdar ömt.
Jag tror inte du ångrar dej om du köper en Pfaff. Du får en verklig trotjänare.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 21:31   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Är en Pfaff från 60-talet kanske för gammalt?

Jag är tredje generationen som använder den här godingen vid namn Pfaff 93, och bättre maskin kunde jag inte ha önskat mig! Den har gått sönder en gång, men det var helt mitt fel, alltså ingen materialtrötthet eller liknande. Jag har sytt igenom styvt bältesläder utan problem, och maskinen har tjänat mig väl och kommer förhoppningsvis att fortsätta göra det
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 07:30   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Jag har en Pfaff 7530 som jag köpte för en 10 år sen. För ett par månader sedan köpte jag en Janome 6600 och jag tror faktiskt min gamla Pfaff är bättre än den. Om du ska ha en nyare Pfaff så ta en med övermatning, den kan du använda till nästan alla dina vanliga pressarfötter.Mycket bättre än speciella övermatningsfötter.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 10:25   #6
flora flora är inte uppkopplad

Har sytt på PFAFF i många år och är helnöjd. Säljer nu Pfaff i Syrum Q. Vill du ha en bra, prisvärd symaskin utan att lägga ut många kronor kan jag rekkomendera dig att prova en Smart by Pfaff. En enklare maskin men med Pfaffs kvaliteér. Kan du spendera lite mer och få övermatning är Select 1538 en bra maskin
Hälsar
Yvonne, Uppsala
flora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 21:39   #7
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad

Tack för alla svar! Det var skönt att höra om era positiva erfarenheter, det gjorde att jag som nerväs nybörjare vågade mig på att köpa den Pfaff Hobbymatic 919 som jag ikväll har sytt min första gardinkappa på. Har inte krävt annat än raksöm och sicksack av maskinen ännu, och än så länge är jag nöjd. Lite pilligt att lära sig trä annan maskin än den moderna Bernina jag sytt på hos min kompis, likaså att ta upp underträden - det var länge jag sydde på en maskin som inte gjorde det själv. Men allt sånt lär nog sitta i ryggmärgen efter ett tag.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:13.