Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-03, 18:37   #1
PysselIda PysselIda är inte uppkopplad

Bok om bokföring. Behöver tips

Jag har precis öppnat en liten webshop (www.madebyyou.se) och har förträngt allt som heter bokföring fram till nu. Jag inser att nu är det dax att ta tag i detta. Jag har läst bokföring för massor av år sedan och har lite hum om hur det går till men jag behöver uppdatera mina kunskaper. Är det någon som har tips på en bok, hemsida etc som handlar om bokföring.
PysselIda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 18:52   #2
Jonasnordin Jonasnordin är inte uppkopplad

Hej! www.nutek.se, www.nyforetagarcentrum.se, www.startaeget.se samt www.avdrag.se är bra sajter att använda sig av. www.webmasternetwork.se är ett bra forum, som dock bygger på användare-till-användare. Man kan inte alltid garantera kvalitén i svaren alltså.

En bok som täcker en del är "redovisa rätt" som finns i årliga upplagor. Sen kan det behöva kompletteras med böcker beroende på din inriktning. T.ex. moms, anställda osv.

Sen finns det ett antal kostnadsbaserade tjänster. T.ex. www.hewal.se/h4/basic säljer telefon/e-postrådgivning som abonnemang. Vill man kan man välja till ett bokföringsprogram också.
Jonasnordin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 19:47   #3
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad

Härifrån......

har jag handlat.
http://www.blinfo.se/index.gml
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 20:03   #4
Jonasnordin Jonasnordin är inte uppkopplad

Re: Härifrån......

Citat:
edvina skrev:
har jag handlat.
http://www.blinfo.se/index.gml
Japp! och Björn Lundén naturligtvis! Förbered dig dock på att du inte bara får köpa en bok. De brukar vara ganska raka på sak och lätta och förstå och med tydliga exempel, men brukar ofta sluta i att man har 3-5 böcker innan man täckt in det som är intressant.. . De har avancerade administrations & lager & tids & bokföringsprogram också. Det här är förståss min personliga erfarenhet och upplevelse. Andra tycker annorlunda.
Jonasnordin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 10:49   #5

Tack. Jag får titta på länkarna som jag har fått.
Gammal 2007-04-05, 11:56   #6
sacira sacira är inte uppkopplad

Bra

Har tänkt också att börja fylla i uppgifter till skattemyndigheten och eftersom det är första gången så vill man ha råd hur gå till väga. Jag har hobbyverksamhet som jag inte anmält än (ska man anmäla?) och det ska visst till en viss blankett med min ordinarie deklaration eller hur? Ska man anmäla i förväg om man har en hobby? Men hur är redovisning för hobbyverksamhet? Är det någon som kan informera innan jag börjar undersöka regelverket. Jag menar om någon kan beskriva enkelt, begripligt, kort, principen och vad man ska ta hänsyn till. Ska jag strunta i eftersom jag investerar på en gång det lilla jag får till att köpa nytt tyg mm. Är det inte alls hobbyverksamhet om syfte är att inte tjäna på det utan göra för att det är kul? Att dra av kostnader när man köper maskin, material mm. skulle man vilja ändå på deklaration. Är det helt en omöjlig tanke? Som ni ser så "blommar" okunskap här vilt även om man inte vattnar.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 07:50   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Hjälp på CD

Kan rekommendera denna sida, den kompletta hjälpen. http://www.expowera.com/

Har i min ägo 2 CD skivor därifrån och om du vill ha den ena så maila mig din adress så skickar jag min dublett. Jag behöver ju bara en
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 08:30   #8

expowera. com verkar vara den sida jag har letat efter. Det finns ju lite av varje bra där. Tack för erbjudandet om skivan men det är dumt om jag får den då jag nog bara använder en liten del av den. hienohelma har nog större användning för den.

Men tacki alla fall
Gammal 2007-04-06, 08:37   #9

expoweras sida är kanon tycker jag

Ok, vem som helst får skivan, först till kvarn alltså.
Gammal 2007-04-06, 08:42   #10

Du har kanske något bra tips om vilket bokföringsprogram som jag kan använda? Gratis eller i alla fall ganska billigt.
Gammal 2007-04-06, 08:53   #11

Här finns ett relativt billigt program. Du kan ladda ner en demo och prova http://www.unicell.se/

Tror faktiskt demon har full funktion och obegränsat användande också. Har själv laddat ner och tyckte mig se det, har dock inte provat programmet ännu.

Hittade ett till som var helt gratis här http://www.xn--gratis-bokfring-jtb.se/

Senast redigerad av Delfintua den 2007-04-06 klockan 09:19.
Gammal 2007-04-06, 15:05   #12
sacira sacira är inte uppkopplad

tack för tips

Det har varit givande att få läsa bifogade länkar. Har skickat min fråga vidare till en utav dessa för att veta hur göra. Behöver just nu inte CD:n men tack ändå. Jag hör av mig senare bara så ni vet hur det gick.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58.