![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
olika stickor för resår
Hejsan.
Jag ska sticka en slipover och mönstret vill att jag ska använda stickor nr 2,5 till resåren men jag har tyvärr inte dessa hemma. Resten av stickningen ska stickas med stl. 3. Blir det jätteskillnad om jag använder 3:an även till resåren? Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Man brukar använda 1 nr mindre sticker till resårer för att den inte skall bli för lös. du kan ju pröva att ta mindre antal masker istället men det bästa är att ta mindre sticker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tycker att det blir en märkbar skillnad, så jag skulle vänta tills jag hade rätt stickor. Resårstickning blir automatiskt lösare än slätstickning, vilket kompenseras genom att använda mindre stickor. Om du använder samma stickor är risken att resåren ser lite för lös ut jämfört med resten av stickningen.
Om du absolut inte kan vänta, så kan du ju experimentera med olika sorters resår - vridna maskor brukar t ex göra att resåren blir lite tätare. Vad är det för en slipover du ska göra? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hejsan alla och tack för era svar.
Det är en Klassisk slipover nr. 90282 från Järbo garn. http://www.jarbo.se/i2/default.php?p...Article_id=232 Jag får nog vänta är jag rädd. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej igen.
Nu lyckades jag hitta st. nr 2,5 men det är rundsticka. Lite krångligare att sticka på, men det får gå ändå! Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Krångligare?
Jag använder bara rundstickor (och strumpstickor). Då slipper man att kämpa mot tyngdkraften som verkar på stickornas knoppändar, understödda av det stickades tyngd. Sliter mindre på handleder och axlar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hejsan Cessi.
Jag vet inte riktigt varför jag tycker att det är lättare med vanliga stickor. Det beror nog mest på att jag är van vid dessa och sällan stickar med rundstickor. Det känns som om stickorna på rundstickan är lite för korta. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Oki. Jo om det är kort "snöre" på rundstickan så brukar själva "pinnen" också vara kort och jag gillar inte heller när den slutar mitt inne i handen så att man håller den inuti handen, ungefär som en pennstump.
Längre "snöre" ger längre "pinnar". ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Du kan få 2,5 av mig
Jag har ett par stickor 2,5 som jag inte använder - det blir oftast 3-4 för mig när jag gör nåt större än vantar, och dem gör jag på strumpstickor iaf.
Nu har jag ingen möjlighet att skicka dem (fattig som en kyrkråtta) men om du har vägarna genom Roslagen så ligger de här och skräpar... ![]() Jag kommer inte sakna dem - jag har blivit lovad en laddning nya stickor och virknålar från min svägerska som inte handarbetar längre av nån anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ann
Om det är så att du inte har fått svar på mail från mig så är det för att telia-mailen ligger nere sen igår... de hävdar att det ska vara igång igen imorgon, men det tror jag på när jag ser det.
Stickorna är iaf 35 cm plus stopp så räkna med 36 cm som ska ner i en påse. Jag tänkte vaddera spetsen lite så inte brevbärarn blir sur eller det fastnar nånstans... ![]() mvh Anna |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.