![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Klänning?
Hejsan
Jag har planer på att försöka sticka en klänning. den skulle bli kort, precis ovanför knäet,med långa ärmar som är lite utställda. Jag har länge velat göra den här klänningen men inte vågat för jag vet inte riktigt hur jag ska börja. jag vet inte om man ska göra allt i ett stycke, eller dela upp fram och bak.. om man ska sticka ärmarna direkt på eller seperat o sedan sy fast.. och vilken sorts stickningssätt jag ska använda mig om.. om det ska vara strechigt eller hur.. Jag har en viss vana av att sticka.. men jag har aldrig direkt vågat mig på något svårt förut för jag tror inte jag kan klara av det. Så jag skulle behöva en massa hjälp här >< om det går bra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag kan tänka mig att en stickad klänning kan bli lite tung. Och då tänker jag på själva sticktiden. Att det är bökigt att krångla med sig alltihop.
Därför skulle jag nog rekommendera att du gör framstycke, bakstycke och ärmar var för sig. Leta reda på beskrivningar som har de detaljer som du önskar: ärmform, ärmhål, klockning på kjolen, halsringning osv. Sen stickar du provlapp(ar). Letar efter ett garn som uppför sig som du vill, stickstorlek, sticksätt. När du då har sticksätt och masktäthet och vikt per area så är det "bara" ![]() Ett tips. Beräkna i överkant på hur mycket garn som går åt. Överblivet garn kan man få att gå åt, men garn som fattas kan vara svårt att komplettera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
okey ^^
tackar för dina tips, jag ska försöka leta reda på mönster ![]() sticktiden spelar nog inte sån stor roll.. kommer nog låta dte ta sin tid, och inte stressa, för det är ju inget plagg jag har planer för att använda nu i sommar ^^ Tack för dina tips ![]() Och jag tänkte bara fråga om en sak till, vet du några garner som inte sticks så förfärligt? för jag avskyr verkligen när kläder sticks, men känner sig så obekväm. tack för ditt svar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
detär ull som sticks så välj utan ull inblandning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ska du sticka en klänning måste du gå n på PollyJeans bildgalleri. Supersnygga klänningar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Länktips
http://www.knittingpatterncentral.com/index.php
http://www.berroco.com/ har några stickade klänningar som kanske kan fungera som inspriration. Garntips: Alpaca. Det är mjukt och kliar inte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
aniobg02 >> Tack så mycket!
hejsan>> jag har några tips på saker jag upptäckt när jag stickat klänningar själv: se till att skaffa en underklänning att ha till klänningen när den är klar. det gör att den faller snyggare och håller formen bättre, eftersom den annars lätt blir uttöjd tex när man sitter. bomull sticks inte, men om du väljer det kan det vara bra att tänka på att det är rätt tungt och lätt kan bli uttöjt bara av tyngdlagen. annars kanske det finns något lite finare ullgarn som kan passa, merino eller så. silke eller nån blandning med silke i borde kunna vara mjukt och trevligt, men det blir väl rätt dyrt till ett så stort projekt. fråga på en garnaffär vad de tror kan passa, de brukar vara väldigt hjälpsamma. de brukar kunna hjälpa till att beräkna hur mycket garn det går åt också. och oavsett vilket material du väljer kan styckena bli ganska tunga. att använda rundstickor istället för jumperstickor även när du inte stickar runt är en bra idé för att skona armar och axlar. jag har stickat både rundstickning och med söm i sidan och tycker det gått bra med båda delarna. det blir så stora stycken ändå, så det gör liksom ingen större skillnad. ![]() heh, det blev visst en lång föreläsning det här. vet inte om jag kommer med självklarheter, men det är grejer som jag inte visste innan och som jag haft nytta av när jag gjort mina klänningar. lycka till med stickningen! hoppas det går bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.