Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-05, 20:43   #1
Rae Rae är inte uppkopplad

Question Frihadsquilting på maskin...???

Jag håller på prova på att frihandsquilta på maskin, men jag har slagit av nålen 2-3 gånger redan. Alla beskrivningar som jag hittar säger att man ska sänka under matarna...jag har en Husqvarna 320 och hittar inte hur jag ska göra detta. Jag har sänkt pressarfotstrycket till 0 istället....är det samma? På en site stog det att man kunde tjepa en bit kartong över undermatarna (feeddogs på engelska) så att de inte kom åt tyget...är det någon som har provat detta? Jag har bytt pressarfot till den som jag använder när jag syr applikationer. Alla tips är välkomna.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 20:53   #2
Doris Doris är inte uppkopplad

Frihandsquiltning

Jag frihandsquiltar ganska mycket Har du ingen instruktionsbok som du kan se om du kan fälla ner undermatarna med?Du ska använda stoppfoten om det finns med din maskin Nu vet jag inte hur gammal din maskin är men dom lite äldre maskinerna brukar stoppfoten finnas med.Nyare maskiner brukar stoppfot finnas som tillbehör.
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 21:02   #3
Neferu Neferu är inte uppkopplad

På min maskin - som visserligen inte är en Husqvarna - har jag en spak brevid spolhuset som jag kan föra upp och ner och därmed ändra läget på undermataren. Kanske kan det finnas nåt liknande på din maskin.

Kolla också att inte nålen är för långt åt sidan och slås av för att den tar i pressarfoten - det lyckades jag med häromdagen och hann bli mäkta irriterad innan jag insåg att det inte var maskinen som var elak mot mig, utan bara jag som började bli "lite" trött....

Om du inte har en manual till maskinen så tycker jag du ska kontakta Husqvarna - de borde ju ha kvar manualer även om de inte längre tillverkar maskinen tycker man. sweden.info2vsmgroup.com är den mailadress jag har sett på hemsidan - byt 2an mot @ - jag ändrar oftast sånt så de inte ska råka ut för spam...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 21:16   #4
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad

Titta nertill på framsidan av maskinen, där tror jag det sitter som ett hjul att rulla på för att sänka matartänderna.

Tillbehör till frihandsquiltning hittar Du på HQ:s hemsida.

Skaffa Dig en tillbehörskatalog från en HQ butik. Där i finns tips på många tillbehör.
De är viktigt att ha de rätta tillbehören för att det ska vara roligt och prova nya tekniker.
Särskilda Quiltnålar finns också.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 22:15   #5
iamia iamia är inte uppkopplad

Jag hittade en konstig fot som jag använde och det var just stoppfoten Jag har en vit knapp under rattarna som jag trycker på för att få ner tänderna.
Quiltnål det har jag inte hört talas om, måste genast kolla om det är något som jag inte kan vara utan.
Hoppas du får till det Rae för det var kul men jobbigt att frihandsquilta.

Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 07:31   #6
Rae Rae är inte uppkopplad

Jag har en stoppfot och en manual, men jag ska kolla under sidan på maskinen. Ska kolla nål positionen också...vet att den har ibland krånglat tidigare. Tack för alla tips. Jag provar igen. Skam den som ger sig.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 08:31   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Frihandsquiltning innebär att det är du som för tyget under nålen inte matartagarna om både du och taggarna drar i tyget så är det nog orsaken till att nålen går av.
EN stop eller broderfot innebär att när du har sänkt foten så ligger den i luften en liten bit från tyget så du ändå kan flytta tyget under nålen.Alla maskiner kan inte sänka matar tagarna.
Det borde finnas i din manual hur du gör för att stoppa tex .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:09.