Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-25, 15:59   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Hjälp med engelsk stickbeskrivning

Jag ska sticka en bolero (kort tröja) till min studentklänning. Den är i ett stycke och man syr ihop den i sidorna. Här finns en rätt så liten bild:

http://www.folkwear.com/239.html

Man börjar i ryggens nedre kant och stickar sig sedan upp över axlarna och framåt. Och redan i början blir det komplicerat. Så här står det i instruktionerna, efter att man lagt upp maskorna på stickan:

"At each edge, inc 1 st every 4 rows, 1 time; every other row, 12 times - 74 (80,86) sts. Then at each edge, cast on 2 sts, 8 times; then cast on 4 sts, 5 times; then 5 sts. 1 time - 156 (162,168) sts. Work even for 28 (30,32) rows for sleeve opening."

Jag förstår ingenting. Jag ska öka tills jag är uppe i 156 maskor (om vi väljer den storleken), och sedan ska jag sticka 28 rader för att forma ärmhålen. Men hur många maskor ska jag öka per rad? Kan någon göra det här till enkel, förståelig svenska?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-25, 16:49   #2
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Hej,

Jag är inte helt säker på vad det är du tycker är oklart, men så här borde det vara:

Öka 1 m i varje sida vart 4:e varv (1 gång); sedan på vartannat varv 12 ggr - 74 (80,86) m.

Nästa 8 varv: lägg upp 2 nya maskor i var sida. 106, (112, 118) m.

Nästa 5 varv: lägg upp 4 nya maskor i var sida 146 (152, 158) m.

Nästa varv: lägg upp 5 nya maskor i var sida. 156 (162,168) m.

Sticka sedan 28 (30,32) varv utan ökningar för ärmen.

Hoppas att jag lyckades göra det lite tydligare. Hojta till igen annars - det är SÅ frustrerande när man vill sticka men inte lyckas dechiffrera beskrivningen!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-25, 20:32   #3

Det var lite svårt att förklara också vad jag ville ha hjälp med, men du träffade rätt

Men det är alltså så här? Om man räknar antalet maskor:

Varv 1: 48 m (upplagda)
Varv 2-4: 48 m
Varv 5: 50 m (öka en maska i varje sida)
Varv 6: 50 m
Varv 7: 54 m(öka två maskor i varje sida)
Varv 8: 54 m
Varv 9: 56 m (öka 2 maskor på ömse sida)

Och sedan följer man bara instruktionerna. Placeringen av den första ökningen - ska den vara på varv 2 eller varv 5, och ska nästa ökning börja på varv 6 eller 7?

Annars, tack för din översättning! Den hjälpte mig mycket Sant, stickning är ibland som ett okänt språk som måste översättas!
Gammal 2007-02-26, 08:12   #4

Jag skulle tro att den första ökningen blir på varv 5 (4 varv efter 1:a varvet). Sedan borde ökning nr 2 hamna på varv 7. (Det låter lite konstigt i och med att man ska öka på ”vart 4:e varv 1 gång”, i vanliga fall skulle jag trott att ökningen borde hamna på varv 1, och sedan nästa ökning på varv 5, men det verkar ju lite ologiskt att öka redan på första varvet!)

Jag skulle inte oroa mig alltför mycket över att få de första ökningarna på exakt rätt varv – det handlar ju inte om några större maskantal, så det spelar nog ingen större roll.

Blir lite nyfiken... vad stickar du i för garn? Färg?
Gammal 2007-02-26, 09:08   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Kanske någon av dessa sidor kan vara till någon hjälp?

http://www.kanalen.org/sticklistan/t...termer_e_s.php

http://www.stickamera.se/forkortningar.php
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 12:16   #6

Tack så jättemycket för er hjälp!

Jag har faktiskt inte ens börjat sticka tröjan, men jag ville vara säker på att jag förstod beskrivningarna och inte gav mig in på något överkurs (lärde mig sticka för ca 3 veckor sedan) Garn har jag inte heller, för det rekommenderade garnet finns ingenstans att köpa, så jag ska botanisera på syfestivalen och se om jag hittar något som jag gillar
Gammal 2007-02-26, 12:35   #7

Aha, ok. Hoppas vi får se det färdiga resultatet!

Ett tips - när man är ganska ny på stickning, så kan stickfastheten variera en hel del . Ju mer man stickar, desto vanare blir man och resultatet är en mera konsekvent stickfasthet. På lite mindre projekt märks det ofta inte så mycket om det varierar lite, men på något så pass stort som din bolero är det något att tänka på. Annars kan bakstycket bli ett par storlekar större än framstycket, eller tvärtom... Inte så kul! Mitt råd är att att göra en STOR provbit, och liksom "sticka in dig" ordentligt, vänja dig vid just det garnet etc.

Ofta stickar man hårdare/lösare när man gör sin provbit eftersom man koncentrerar sig extra då, och sedan upptäcker man att när man stickar under normala förhållande så blir det ganska annorlunda. (Så trots att man fick exakt rätt masktäthet på på stickprovet, så blev tröjan tre storlekar för stor alt. för liten...)

Så även om det kan kännas tråkigt att sticka en provlapp när man helst vill börja på det riktiga projektet, så är det definitivt värt mödan!

Ibland kan stickfastheten också bli lite ojämn om man lagt projektet ifrån sig och inte stickat på ett tag. För att undvika ojämnheter på det färdiga plagget, så kan det vara bra att först fortsätta sticka en bit på provlappen, tills man känner att man stickar "som vanligt" igen, innan man ger sig på det riktiga projektet igen.

Oj - det här inlägget blev ganska långt... Men jag vill att din bolero ska bli perfekt!
Gammal 2007-02-26, 13:15   #8

Vad bra förslag, alexandrabrinck! Jo, jag såg på mitt första projekt, en enkel handledsvärmare, att jag drog för mycket i början när jag pysslade med resårstickningen, innan det jämnade ut sig. Fast det spelade ändå inte så stor roll eftersom det bara var en provstickning Jag ska "slösa" en massa tid på att få masktätheten rätt, var så säker! Om jag får tag på en digitalkamera kanske jag kan visa resultatet också
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:10.