Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-11, 20:11   #1
Linda_N Linda_N är inte uppkopplad

Böcker om hålsöm?

Jag har letat och letat och letat, men inte hittat, så nu försöker jag här.

Jag vill så gärna lära mig att brodera gammaldags hålsöm, alltså sån som man dekorerade sängkläder mm med. Jag letar efter någon bok eller något annat som beskriver hur man gör, men hittar ingenting.

Någon som vet? Eller måste jag besöka ålderdomshemmet och försöka få hjälp..?! *ler*
Linda_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 21:08   #2
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad

Nä, inte skall Du besöka ålderdomshemmet. Du skall leta hos de gamla innan de hamnar på hemmet.
DVS sök på Antikvariaten. Det är en säker källa. Kanske det finns på Tradera också. Du kan ju lägga sökningar på internet på ngn antikvariatlista.Det finns inte så många köpare till dessa böcker idag, tyvärr, så Du lyckas säkert.
Har Du inga gamla grannar? Hör gärna med kyrkliga syföreningar.
Lycka till RutViola i Göteborg
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 21:18   #3
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Det finns beskrivet i "Broderi: idéer, teknik, mönster! av Karen Elder, Rabén Prismas Handarbetsserie

Hålsöm innebär att man drar ihop trådar i tyget så att små hål uppstår utan att man behöver dra ur trådar eller klippa bort nånting.
Sen finns stolphålssömmar som innebär att man både drar ur trådar ur tyget (inslag eller varp) och syr en söm som trar ihop kvarvarande trådar i tyget i dekorativa grupperingar.
Länksöm tror jag har varit vanligt i dukar och sänglinne eftersom den bildar en snygg skarv mellan två bitar tyg

Så om du inte har gjort det så kan det vara värt att kolla upp "hopdragssöm", "länksöm" och "stolphålsöm" utöver hålsöm.
Annars tycker jag att boken jag nämnde har bra beskrivningar med tydliga fotografier. Den finns nog inte att köpa längre, tryckår 1996, men biblioteket har den.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 17:58   #4
Linda_N Linda_N är inte uppkopplad

Tusen tack för era svar! Jag börjar nog med att låna boken, såg att den finns på mitt bibliotek.
Linda_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 18:38   #5
spotty spotty är inte uppkopplad

Menar du engelskt broderi när du skriver hålsöm, så brukar det finnas mönster i gamla märkböcker och sådana brukar alltid finnas på Tradera, om du inte hittar någon på biblioteket.

Sådan "hålsöm" sys genom att man klipper små hål i tyget och syr runt dessa så hål bildas. Hålen brukar vara kompletterade med slingor,blad eller blommor broderade i t ex stjälkstygn eller plattstygn för att bilda ett vackert mönster. Här kan du se några exempel på dukar broderade i tekniken
http://www.fingerfarda.com/vit.htm#
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.