![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
kantband i trikå eller velour
Hej,
Jag har nygammal nybörjare och helt ny har på Sysidan. Jag söker efter kantband i trikå eller velour... Var kan jag hitta det..?? Hellst internetbaserat köpställe då jag bor i Umeå. ( = långt till Stockholm och Göteborg) Tack..!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad är det du ska göra?
Orsaken att jag frågar är att man ofta använder vanlig trikå som kant, d v s vanligt tyg som man skär/klipper i remsor, inte ett speciellt kantband. Det finns vikresår som man kan använda som kantband och det brukar numera finnas i olika färger i de flesta välsorterade sybehörsaffärer |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
hej,
jag vill sy barnkläder... till exempel små omlott-tröjor. Jag bifogar en bild på en "köpe-tröja" för att visa vad jag vill.... Kan jag lösa detta på ett annat sätt...?? Vad är enklast och finast...??? Är det inte fantastiskt svårt att klippa egna kanter...?? Är det på snedden 45 grader. Som sagt jag är nybörjare med stor vilja att skapa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() jag lyckas inte ens få med en bild..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Omlott-tröjor i trikå kantar man med samma tygkvalite (kanske i avikande färg) som man syr själva tröjan i eller muddväv.
Du behöver inte skära dem i 45 graders vinkel eftersom tyget är töjbart i sig självt (det är i stumma tyger man skär i 45 grader eftersom man då får lite elastisitet/följsamhet i tyget) Här ser du hur man kan sy dit en remsa: http://www.sysidan.se/forum/showthre...ight=omlott%2A |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Bilden är kanske förstor..
Men jag tror jag förstår vad du är ute efter ändå. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
jag provar en länk:
http://www.luckylittleme.se/product....9&sub=5&page=1 Tack för ditt svar jag ska läsa och fundera i lugn och ro hur det går till... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det där ser faktiskt ut som en vikresår, men du kan använda mudväv eller tyget du syr i om du vill. Handlar bara tycke och smak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Håller med Alvan att det lättaste och snyggaste oftast är att klippa en remsa av tyg och sy fast. Men det finns även vikresår i olika färger,som man kan använda tex till halsringningar. Det finns på Ohlssons i Kungspassagen har jag sett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack!!!
Jag ska kolla på Ohlsosns Kungspassagen i morgon Mvh // Gobitta |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
På några av min dotters tröjor (köpta) är kanten påsydd med kedjesöm och där är kantbanden vikta som snedslå. Men det går ju att klippa till dem också av mudd eller tyget man syr av om man vill.
Har en fråga när kanten ser ut sådär och man har sytt på bara med kedjesöm; Är kedjesömmen elastisk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Japp, kjedjesömmen på en overlock är elastisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Håller med om att det blir enklast att sy med vanlig trokå men det finns färdiga trikå-kantband att köpa på Ohlssons Tyger, i alla fall här i Luleå. Jag har sytt med ddet flera gånger och det är varken billigt enller enkelt,
De lilla omlott tröjan i mitt bildgaleri är sydd med sånt men det finns bara i bas-fäger. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.